اخبارایرانجهان

گزارش رسمی از شاخص «سرزندگی در تهران» ، ۹۹.۷‌درصد تهرانی‌‌‌ها «سرزنده» نیستند

عوارض نامرئی «تغییرکاربری» و «فقر فضاهای تفریحی و عمومی» در پایتخت را شهروندان به شکل آسیب‌های روحی پرداخت کردند.

این جمله بخشی از گزارس رسمی مرکز پژوهشی است که زیر مجموعه شهرداری تهران فعالیت دارد ، و در گزارش رسمی خود از شاخص «سرزندگی در تهران» اذعام می دارد که ۹۹.۷ درصد تهرانی‌‌‌ها «سرزنده» نیستند.

گزارش رسمی از مجموعه شهرداری تهران نشان می‌دهد، ۹۹.۷‌درصد تهرانی‌‌‌ها «سرزنده» نیستند.

عوارض نامرئی «تغییرکاربری» و «فقر فضاهای تفریحی و عمومی» در پایتخت را شهروندان پرداخت کردند

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت : گزارش یک نهاد رسمی زیرمجموعه شهرداری پایتخت، از پایین بودن شاخص سرزندگی شهری در «تهران» خبر می دهد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، گزارش اخیر مرکز مطالعات و برنامه‌‏‌ریزی شهر تهران با عنوان «سرزندگی شهری در مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران؛ از ارزیابی تا مداخلات اصلاحی»، هشدار مهم درباره «شرایط نامطلوب زندگی در پایتخت» داده است.

شاخص «سرزندگی» نمایانگر میزان نشاط روحی یا برعکس، افسردگی است ، همچنین سطح نامطلوب این شاخص ، بیانگر «پایین‌‌‌بودن کیفیت زندگی» است و تغییرات این شاخص با «سطح رضایت یا نارضایتی عمومی» شهروندان ارتباط دارد.

بر اساس این گزارش، شاخص سرزندگی در تهران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

در مجموع ۸۰.۸‌درصد شهروندان تهرانی سر زندگی پایین را گزارش کرده‌‌‌اند ، ۱۸.۹‌درصد سرزندگی در سطح متوسط و تنها ۰.۳‌درصد سرزندگی بالا را گزارش داده‌‌‌اند.

نتایج این گزارش، تبعات افسردگی را نیز بازگو می‌کند ، در این گزارش آمده است که این وضعیت نامطلوب رتبه سرزندگی در میان شهروندان تهران، زمینه افزایش و تشدید بزهکاری، جرم و انواع آسیب‌‌‌های اجتماعی و نارضایتی‌‌‌های عمومی را فراهم می‌کند.

نامطلوب بودن وضعیت سرزندگی شهری می‌تواند دال بر آسیب‌‌‌ها و مسائل اجتماعی متکثری در دیگر حوزه‌‌‌های اجتماعی و فرهنگی نیز باشد و از این رو ضروری است که بهبود و ارتقای سرزندگی شهری با فوریت بیشتری در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار بگیرد.

در این گزارش، مرکز مطالعات شهرداری تهران به شهرداری توصیه می‌کند تا اقدامات فوری برای احیای سرزندگی تهرانی‌‌‌ها به‌خصوص در مناطق پایین ‌‌‌شهر انجام شود.

حسین ایمانی جاجرمی، صاحب‌نظر و جامعه‌‌‌شناس شهری، معتقد است، اعلام واقعیت‌‌‌ها و آنچه در واقعیت شهر در جریان است، اولین گام مهم برای حل مسائل شهرها از جمله تهران است.

وی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد گفت: این گزارش که نشان‌دهنده رتبه بالای افسردگی تهرانی‌‌‌ها به واسطه شرایط نامناسب زیست شهری در پایتخت است، کاملا همراستا با سایر گزارش‌‌‌ها از جمله‌‌‌ گزارش‌‌‌های بین‌المللی است که واحد اقتصادی اکونومیست و موسسه مرسر از کیفیت زندگی در شهرها منتشر کرده و در آن رتبه تهران به لحاظ کیفیت زندگی شهری حتی در خاورمیانه نیز پایین است.

این صاحب‌نظر و جامعه‌‌‌شناس شهری افزود: یافته‌‌‌های این گزارش که نشان‌دهنده زیست نامطلوب شهری در تهران و سرزندگی تنها ۰.۳ ‌درصد از شهروندان است کاملا معتبر است و با واقعیت‌‌‌ها همخوانی دارد؛ مگر چه سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌‌‌های اجتماعی در تهران انجام شده که انتظار می‌‌‌رود رتبه و معدل سرزندگی شهروندان تهرانی بیش از میزانی باشد که در این گزارش به آن اشاره شده است؟

حسین ایمانی جاجرمی هم چنین گفت: در تهران و همچنین سایر کلان‌شهرها و شهرهای کشور، ارتباطی بین «زیرساخت اجتماعی» و «سرمایه اجتماعی» وجود ندارد. این در حالی است که شرایط عمومی جامعه و ناامیدی شهروندان نسبت به آینده به واسطه وضعیت نامطلوب اقتصادی و نبود چشم‌‌‌انداز ایجاد شرایط مطلوب اقتصادی و اجتماعی و…، این وضعیت و عدم‌سرزندگی را در شهرها دامن زده است.

این موضوع نیز متاسفانه تنها مربوط به شهر تهران نیست و اگر سایر شهرها نیز بررسی شود، نتایج مطلوبی حاصل نخواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا