اخبارافغانستانجهان

سازمان ملل حملات مرگبار داعش به شیعیان افغانستان را محکوم کرد

سازمان ملل متحد از طالبان حاکم افغانستان خواسته است که عاملان انفجار مرگبار شبانه ی یک مینی‌بوس در کابل را که اعضای اقلیت شیعه-هزاره را هدف قرار داده، به دست عدالت بسپارند.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان روز یکشنبه، در شبکه مجازی ایکس ( توئیتر سابق ) ، اعلام کرد: «حداقل ۲۵ تن از جامعه هزاره کابل در انفجار شب گذشته در دشت برچی کشته و زخمی شده اند».

یوناما در این پیام ، پایان دادن به حملات هدفمند علیه غیرنظامیان ، و حفاظت بیشتر از جامعه هزاره افغانستان و پاسخگویی در قبال عاملان آن را از دولت حاکم بر افغانستان ، خواستار شده است.

در بیانیه پلیس طالبان آمده است که حمله روز شنبه در محله غربی دشت برچی پایتخت افغانستان دست کم پنج مسافر کشته و بیش از ده ها نفر دیگر زخمی شدند ، بیانیه قبلی تعداد کشته شدگان را دو نفر اعلام کرده بود.

گفتنی است یکی از شاخه‌های منطقه‌ای گروه سنی های تندروی داعش موسوم به دولت اسلامی خراسان مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت

این گروه ستیزه جوی تندروی سنی که شیعیان را کافر می داند ، مدعی شده که با کارگذاشتن مواد منفجره در اتوبوس حامل شیعیان ، آن را منفجر کرده است.

دشت برچی محله ای عمدتاً شیعه نشین است و بمب گذاری های مداومی را که مساجد را هدف قرار می دهد، تجربه کرده است.

مدارس و بیمارستان ها نیز از جمله مراکزی هستند که در حملات اخیر علیه جامعه هزاره در سایر شهرها و نقاط افغانستان ، باعث کشته شدن صدها غیرنظامی شده است.

گروه شبه نظامی تندروی ولایت اسلامی خراسان ، همچنین شخصیت های مذهبی برجسته افغانستان مرتبط با طالبان را از زمانی که بیش از دو سال پیش کنترل کشور را دوباره به دست گرفتند، هدف قرار داده است.

مقام های طالبان ادعا می کنند که عملیات ضد تروریستی آنها منجر به کاهش ۹۰ درصدی حملات سراسری گروه سنی های تندروی داعش در سال گذشته شده و بر این نکته تاکید دارند که این گروه قادر به تهدید افغانستان فراتر از این نیست.

با این حال، ایالات متحده می گوید گروه مذکور یک تهدید تروریستی پایدار برای این کشور و گسترش آن به جنوب آسیا و منطقه باقی می ماند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: داعش همچنان یک تهدید تروریستی قابل گسترش باقی می ماند ، مسلماً آنها عمدتاً در خارج از افغانستان مستقر هستند ، اما مقر اصلی آنها در افغانستان است.

جان کربی هم چنین به حمله داعش به شهر کرمان که موجب کشته شدن تعدادی از شیعیان ایرانی و افغانستانی شد ، اشاره کرد.

مقام های ایرانی پس از حمله مرگبار در شهر کرمان در جنوب شرقی این کشور گفتند که در حال بستن منفذهای ورودی از مرزهای طولانی این کشور با افغانستان و پاکستان به عنوان بخشی از طرح جامع خود برای افزایش امنیت ملی هستند.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که این طرح ناشی از نگرانی‌هایی است که «مهاجران غیرقانونی» و «تروریست‌ها» از دو کشور همسایه به خاک ایران سرازیر شده‌اند و این یک تهدید امنیتی است.

اسلام آباد و کابل هر دو حمله بمب در ایران را محکوم کرده اند، اما هنوز به اتهام های تروریستی تهران پاسخی نداده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا