اخبارپاکستانجهان

رئیس‌جمهور پاکستان: سازمان ملل به وعده‌های خود درباره کشمیری‌ها عمل کند

رئیس‌جمهور پاکستان از سازمان ملل خواست تا با برگزاری همه‌پرسی در منطقه مورد مناقشه به وعده‌های خود عمل کند.

عارف علوی ‎، رئیس‌جمهور پاکستان طی پیامی به مناسبت روز «تحقق حق جهانی تعیین سرنوشت» با یادآوری این‌که «مراسم بزرگداشت امروز با هدف یادآوری مسئولیت جامعه جهانی در قبال مردم مظلوم کشمیری برگزار می شود»، از سازمان ملل خواست که «به تعهداتی که ۷۵ سال پیش داده احترام بگذارد و از مبارزات مردم کشمیر برای تعیین سرنوشت خود حمایت کند».

وی افزود: «هر سال، در پنجم ژانویه، ما حمایت خود را از حق تعیین سرنوشت مردم جامو و کشمیر تجدید می‌کنیم ، در چنین روزی در سال ۱۹۴۹ ، کمیسیون ملل متحد برای هند و پاکستان به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر از طریق یک همه پرسی آزاد و بی طرفانه تحت نظارت سازمان ملل متحد تأیید شد».

عارف علوی تاکید کرد: «حق تعیین سرنوشت یک اصل اساسی حقوق بین‌الملل است که در بسیاری از معاهدات اصلی سازمان ملل متحد، از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مورد حمایت قرار گرفته است».

رئیس جمهور پاکستان با متهم کردن دهلی‌نو به «نقض» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی بشردوستانه، تاکید کرد: «هند تلاش می‌کند با تاکتیک‌های ظالمانه مردم کشمیر را تحت سلطه خود درآورد».

او در پایان پیام خود تاکید کرد: «پاکستان مصمم است نقش خود را در حمایت از حق تعیین سرنوشت کشمیری ها از طریق یک همه پرسی آزاد و بی طرفانه طبق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ایفا کند. حمایت قوی و استوار اخلاقی، سیاسی و دیپلماتیک ما از مردم کشمیر تا تحقق این حق مسلم ادامه خواهد داشت».

در همین حال جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز طی پیامی “حق تعیین سرنوشت را یک اصل اساسی حقوق بین‌الملل” عنوان کرده و افزود: «متأسفانه مردم کشمیر نتوانسته‌اند از این حق مسلم خود استفاده کنند. هند مردم کشمیر را در معرض نقض سیستماتیک حقوق بشر قرار می دهد.

در جامو و کشمیر تحت کنترل هند هم، رهبران همه ی احزاب کنفرانس حریت از سازمان ملل خواسته اند تا به تعهدات خود در مورد حل و فصل مناقشه کشمیر مربوط به قطعنامه های خود از جمله قطعنامه مصوب ۵ژانویه ۱۹۴۹9 عمل کند.

سید بشیر اندرابی، خواجه فردوس ، جنیدالسلام ، سینگ بهل ، نور محمد فیاض ، عبدالصمد انقلابی ، محمود احمد ساغر، شیخ عبدالمتین، امتیاز وانی، محمد سلطان بات و عبدالمجید میر از رهبران جریان های مختلف سیاسی کشمیر در بیانیه‌هایی تاکید کردند که اگر سازمان ملل می‌خواهد به جایگاه واقعی خود بازگردد، باید به نقش خود در منازعات بین المللی از جمله مساله کشمیر به شکل موثرتر و جدی تری عمل کند.

در بیانیه های این رهبران تاکید شده که اختلاف بر سر منطقه کشمیر ، بیش از هفت دهه است که ادامه دارد ، اما تلاش سازمان های جهانی در اجرای قطعنامه سازمان ملل در ۵ ژانویه ۱۹۴۹ شکست خورده است.

رهبران یاد شده در بیانیه های خود تصریح کردند که شکست تلاش های سازمان ملل، هند را برای سرکوب مبارزه مردم این منطقه برای آزادی کشمیری ها از طریق اعمال خشونت و قدرت نظامی جرأت داده است.

تمامی رهبران مذکور بر این نکته اتفاق نظر دارند که قلب کشمیری ها و پاکستانی ها به صورت یکپارچه می تپد و پاکستان همیشه از آرمان کشمیر حمایت کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا