اخبارپاکستانجهانجهان اسلام

رهبر ارشد سنی های تندروی سپاه صحابه ترور شد

پلیس پاکستان اعلام کرد که در حمله مهاجمان ناشناس معاون دبیرکل شورای علمای سنی پاکستان کشته شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی مسعود الرحمان از چهره‌های برجسته سنی های تندروی پاکستان در شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان توسط مهاجمان ناشناس ترور شد.

پلیس اسلام‌آباد اعلام کرد که خودروی این فرد تندرو هدف تیراندازی مهاجمان قرار گرفت و وی در دم جان‌ سپرد.

مهاجمان پس از انجام ترور از محل حادثه متواری شدند.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله به این روحانی تندروی سنی در پایتخت پاکستان را برعهده نگرفته است.

برخی از کارشناسان امور گروه‌های ستیزه‌جو در پاکستان و افغانستان نوشتند که کشته شدن عثمانی ممکن است به حوادث اخیر در مرز ایران و پاکستان و حمله‌ شبه‌نظامیان به نیروهای امنیتی ایران مرتبط باشد.

ترمذی سادات، پژوهشگر امور گروه‌های جهادی پاکستان و افغانستان، در یادداشتی در ایکس نوشت: «عوامل مختلفی می‌تواند پشت این قتل باشد. یکی از جنبه‌های بالقوه ادعای ایران مبنی بر دست داشتتن شبه‌نظامیان سنی مستقر در پاکستان در حمله‌های اخیر به نیروهای ایرانی است.»

وی در ادامه افزود که مسعودالرحمان عثمانی از رهبران ارشد و بانفوذ گروه شبه‌نظامی سنی تندرو به نام سپاه صحابه پاکستان بود که با ریاض بصره، رهبر لشکر جهنگوی، که شاخه نظامی سپاه صحابه شناخته می‌شود، پیوند نزدیکی داشت.

از سپاه صحابه تا چند سال پیش به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه شبه‌نظامی تندروی سنی نام برده می‌شد که شیعیان را هدف قرار می‌دهد.

پس از افزایش حمله به شیعیان در پاکستان و افغانستان، ارتش پاکستان در چند عملیات ، هسته‌های این گروه را متلاشی کرد ، دست‌کم در پنج سال اخیر، شاخه نظامی این گروه تندروی سنی از فعالیت های نظامی دور مانده است.

سپاه صحابه، که حقنواز جهنگوی در ۱۹۸۵ در پنجاب پاکستان تاسیس کرد، حمله‌های مرگ‌باری به شیعیان در پاکستان و افغانستان کرده است. رهبران و اعضای این گروه شیعیان را کافر خطاب می‌کنند و تا چند سال پیش آشکارا حمله به شیعیان را روا می‌دانستند.

این گروه که از تندروترین گروه های سنی به شمار می روند ، رابطه حسنه ای با طالبان داشته و دستشان به خون بسیاری از شیعیان در پاکستان و افغانستان آلوده است.

نهادهای امنیتی پاکستان هنوز جزئیات بیشتری در مورد قتل رهبر پیشین سپاه صحابه منتشر نکرده‌اند ، بستگان و نزدیکان او نیز در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

پاکستان در نزدیک به دو سال اخیر و به‌ویژه پس از بازگشت طالبان افغانستان به قدرت ، شاهد ناامنی روزافزون در شهرهای خود بوده است.

تحریک طالبان پاکستان، داعش خراسان، و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان سه سازمان شبه‌نظامی فعال و قدرتمند در آن کشورند که مسئولیت بیشترین حمله‌های مرگ‌بار را به عهده گرفته‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا