اخبارجهان

ادعای چین مبنی بر استخدام نیم میلیون مسلمان ایغور ، کارشناسان می گویند که بیشتر مشاغل، کار اجباری در کارخانه ها و مزارع است

چین می گوید ۴۵۶۰۰۰ اویغور به تازگی در سین کیانگ استخدام شده اند ، اما کارشناسان می گویند که بیشتر مشاغل، کار اجباری در کارخانه ها و مزارع است.

چین می‌گوید که ۴۵۶۰۰۰ نفر در طول ۱۰ ماه اول سال در منطقه سین‌کیانگ در غرب این کشور به‌تازگی استخدام شده‌اند.

دولت پکن ادعا دارد که با موفقیت ، توسعه اقتصادی را برای ایجاد یک جامعه اویغور “شاد و هماهنگ” ترویج می‌کند.

اما کارشناسان و فعالان اویغور می‌گویند که بسیاری از این مشاغل مورد ادعای دولت چین ، اختصاص به کار اجباری تعداد زیادی از ایغورها دارد که در شبکه وسیعی از اردوگاه‌های «بازآموزی» بازداشت شده‌اند ، یا هنوز در بازداشت هستند ،  جایی که حقوق بشر آنها به طور معمول مورد نقض قرار می‌گیرد.

ایلشات حسن کوکبوره، نایب رئیس کمیته اجرایی کنگره جهانی اویغور، گفت که مقام های چینی برای کنترل ایغورها ، اردوگاه های کار اجباری را راه اندازی کرده اند.

وی در ادامه تاکید کرده که هدف اصلی چنین اقدام هایی توسط دولت چین ، این است که ایغورها را تحت نظارت و کنترل خود در تمام طول روز قرار دهند و در نهایت با هدف نابودی و ریشه کن کردن مردم اویغور ، سیاست های خود را پیش ببرند.

آدریان زنز، مدیر مطالعات چین در بنیاد یادبود قربانیان کمونیسم مستقر در ایالات متحده و کارشناس منطقه سین کیانگ، طی سخنانی در مورد منشاء این نوع کار اجباری در منطقه اویغور، وجود دو عامل برجسته را به عنوان مهم ترین دلایل دولت چین از این گونه اقدام ها مورد تاکید قرار داد.

او گفت که اولا، اویغورها و سایر مسلمانانی که در اردوگاه ها بازداشت شده اند ، به کار اجباری در محوطه اردوگاه ها یا کارخانه هایی در مکان های مجاور منتقل شده اند ، آنها در نهایت به مکان های کاری دیگر و در طرح دیگر منتقل خواهند شد.

طرح دوم، مربوط به سیاست کاهش فقر در چین است ، که کارگران مازاد روستایی اویغور را در برنامه‌های انتقال نیروی کار قرار می‌دهد که مستقیماً به اسارتگاه ها و اردوگاه های کار اجباری مرتبط نیستند ، اما همان محدودیت ها در رابطه با آنان اعمال می شود ،  آنها ممکن است در نهایت در همان کارخانه ای کار کنند که کارگرانی که در کمپ ها بازداشت هستند ، کار می کنند.

وی در ادامه افزود : دولت چین با این طرح ها مشغول نظارت بر اقلیت‌های [قومی] و کنترل آسان‌تر آنها در کارخانه‌های متمرکز به جای کارخانجات پراکنده است.

مدیر مطالعات چین در بنیاد یادبود قربانیان کمونیسم مستقر در ایالات متحده هم چنین افزود : جدایی این افراد از خانواده ، از دیگر اهداف دولت چین است تا با حضور مداوم در اردوگاه های کار اجباری ، آینده ای برای آنان و نسل ایشان متصور نباشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا