اخبارجهانعربستان سعودی

عربستان سعودی سال گذشته ۱۷۰ نفر را اعدام کرد

باز هم خبر اعدام در عربستان سعودی ، آن هم در شب اول سال میلادی ، واکنش های را در پی داشته ، و باعث مخدوش شدن چهره کشوری که ولیعهد آن ، محمد بن سلمان ، ادعای اجرای اصلاحات در آن را دارد ، شده است.

عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ میلادی ، ۱۷۰ نفر را اعدام کرد که در این میان ، چهار نفر در آخرین روز این سال اعدام شدند.

در مقایسه با سال ۲۰۲۲ میلادی که ۱۴۷ نفر در عربستان سعودی اعدام شده بودند، شمار اعدام شدگان در آن کشور در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

فعالان حقوق بشری همواره نسبت به این گونه اقدامات این کشور که ادعای پیاده کردن احکام شرعی را دارد ، انتقاد کرده و اجرای اشد مجازات در عربستان را تقبیح کرده اند.

بر اساس گزارش فرانس‌پرس که بر اساس آمار ارائه شده از سوی مقام های عربستان تهیه شده، این کشور پادشاهی در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۸۷ نفر را اعدام کرده بود.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داده است که چهار نفری که در شب سال جدید میلادی اعدام شدند، به جرم “قتل” ، محکوم به مجازات مرگ شده بودند.

دو نفر از این افراد ، در تبوک در شمال عربستان ، یک نفر در ریاض و نفر چهارم را به اتهام قتل همسرش در جیزان ، در جنوب عربستان اعدام کردند.

در میان افرادی که در جریان سال ۲۰۲۳ در عربستان اعدام شدند، ۳۳ نفر به خاطر ارتکاب جنایات مرتبط با تروریسم و دو سرباز نیز متهم به خیانت بوده اند.

تنها در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۸ نفر در عربستان اعدام شدند.

بر اساس گزارش های سازمان عفو بین الملل، در سال ۲۰۲۲ عربستان سعودی در کنار چین و ایران، بیشتر از کشورهای دیگر احکام اعدام را اجرا کرده اند.

این کشور که به گردن زدن مجرمان شهرت دارد ، چندی پیش با موجی از محکومیت جهانی مواجه شد ، چرا که ۸۱ نفر را فقط در یک روز در ماه مارس سال ۲۰۲۲ به این شکل ، اعدام کرد.

این درحالی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، تلاش دارد این کشور را به بزرگترین صادر کنندهٔ نفت خام و مرکز تجارت و سیاحت در جهان مبدل کند.

در چنین شرایطی ، تحلیلگران و فعالان حقوق بشر می‌گویند که این کشور پادشاهی با ادامهٔ اعدام‌ها، تصویر سست ، ناپایدار ، و ضعیفی از یک جامعهٔ باز و تحمل پذیر را به نمایش می‌گذارد.

سازمان های حقوق بشر نیز می گویند این اعدام ها ، تلاش های عربستان برای اصلاح وجهه خود با تصویب قوانین اصلاحی در عرصه های اجتماعی و اقتصادی در چارچوب سند چشم انداز ۲۰۳۰ را زیر سوال می برد.

علاوه بر آن ، وجود دیکتاتوری و نبودن سیستم انتخابات ، سرکوب و کشتار اقلیت ها به ویژه تبعیض نسبت به شیعیان این کشور ، از مهمترین چالش های این کشور نفت خیز محسوب می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا