اخبارجهانجهان اسلامعراق

تکذیب و تایید اظهارات آیت الله العظمی سید صادق روحانی ، واقعیت چیست ؟

آیت الله شیخ علیرضا سنجری اراکی از شاگردان و ملازمان مرحوم آیت الله العظمی سید صادق روحانی ، به عنوان مهمان برنامه پانوراما ، به ادعاهای مطرح شده در خصوص تکذیب سخنان آیت الله العظمی روحانی پاسخ داد.

در پی انتشار فایل تصویری سخنان آیت الله العظمی سید صادق روحانی در برنامه ی چندی پیش پانوراما، روابط عمومی موسسه نشر و تنظیم آثار رهبر پیشین ایران و آقایان سید حسین موسوی تبریزی “دادستان کل وقت انقلاب”، و مرتضی اشراقی میانه جی “معاون سابق قضایی دیوان عدالت اداری” و برخی دیگر از شخصیت های حقیقی و حقوقی در بیانیه های جداگانه ای ، سخنان مرحوم آیت الله العظمی سید صادق روحانی را تکذیب کردند.

به همین مناسبت آیت الله شیخ علیرضا سنجری اراکی از شاگردان و ملازمان آیت الله العظمی سید صادق روحانی ، با حضور در برنامه پانورامای شبکه جهانی امام حسین علیه السلام توضیحاتی ارائه کرد.

آیت الله سنجری اراکی در رابطه با ادعای آقای سید حسین موسوی تبریزی که گفته بود : چنین چیزی اصلا امکان ندارد که رهبر پیشین ایران ، این گونه صحبت کرده باشد ، اظهار داشت من از آقای موسوی تبریزی که ادعای شاگردی و منسوب بودن به آیت الله خمینی را دارد ، تعجب می کنم که به چه دلیل ، چنین سخنی را بیان می کند.

وی در ادامه افزود : این سخن رهبر پیشین ایران که گفته است که حفظ نظام جمهوری اسلامی، از حفظ جان امام زمان، اهمیتش بیشتر است، مشهور است و ویدئوی آن هم موجود است، لذا وقتی جان امام زمان را می توان بر اساس مبنای ایشان، برای حکومت فعلی فدا کرد، دیگر چه رسد به آیات عظامی هم چون شریعتمداری و روحانی و قمی.

آیت الله سنجری تاکید کرد : در آن زمان در حال تثبیت نظام و ولایت فقیه بودند، و هر کس که کوچکترین استقامتی در مقابل آن ها می کرد، به او رحم نمی کردند، و با قاطعیت با او برخورد می کردند ، لذا هیچ بعید نیست چنین سخنی گفته شده باشد.

وی در ادامه در پاسخ به بیانیه موسسه نشر و تنظیم آثار رهبر پیشین ایران که ادعا نموده بود چنین ادبیاتی با منش اخلاقی و سیاسی بنیانگذار نظام فعلی در تعارض است، گفت : بر اساس ماجرایی که کمتر شنیده شده، و البته بعید است که این موسسه از آن آگاه نباشد، و من آن را از آیت الله العظمی روحانی شنیدم، و ایشان هم آن را از قول مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری فرزند موسس حوزه علمیه قم نقل می کردند، در جریان دیدار وی با رهبر پیشین ایران که به درخواست جمعی از مراجع تقلید و علمای قم صورت گرفته بود، ایشان تاکید می کند که من به نمایندگی از علمای قم نزد شما آمده ام تا بگویم که ولایت مطلقه ای که شما درست کرده اید، مبنای فقهی ندارد، و دلایل آن را هم ذکر می کند.

آیت الله سنجری اراکی در ادامه تاکید کرد که کسانی که تلاش دارند از رهبر پیشین ایران ، یک قدیس و تالی تلو معصوم درست کنند ، بایستی بدانند که پاسخ آیت الله خمینی به آیت الله شیخ مرتضی حائری بسیار تند و همراه با عبارت زشتی بوده که من امکان گفتن آن را ندارم، لذا کسانی که با منش بنیانگذار نظام فعلی آشنایی دارند، بیشتر می دانند که ادبیات ایشان چگونه بوده است.

وی در پاسخ به ادعاهای شیخ مرتضی اشراقی میانه جی ، ضمن رد تمامی سخنان وی، تاکید کرد که دلیل دلخوری آیت الله العظمی روحانی از رهبر پیشین ایران ، دیدار نکردن وی با ایشان نبوده ، بلکه دلخوری ایشان به سبب بی اعتنایی وی به آیت الله بهجت در دیداری بوده که ایشان هم حضور داشته و چون ایشان به نکات اخلاقی دقت داشتند، از این گونه رفتار آیت الله خمینی دلخور می شوند.

آیت الله سنجری اراکی تاکید نمود که اتفاقا رهبر پیشین ایران ، قبل از پس دادن بازدید مراجع دیگر ، به منزل آیت الله العظمی روحانی رفته و با ایشان دیدار داشته ، لذا این ادعا از اساس کذب محض است.

وی در پاسخ به دلیل کنار کشیدن آیت الله العظمی روحانی از مسائل انقلاب در همان سالهای اولیه ، تاکید کرد که ایشان برای خود من نقل کردند که من و آیت الله العظمی سید حسن طباطبایی قمی به آیت الله خمینی پیغام دادیم که آن انقلابی که ما برایش زحمت کشیدیم و رنج دیدیم ، با آنچه اکنون در حال اجرا شدن است ، متفاوت است ، چرا که خبرهایی از اعدام ها و مصادره اموال و خبرهای ناگوار دیگری از ظلم و ستم می آمد و این بزرگواران دیگر برنتافتند و راه خود را جدا کردند ، لذا نیامدن به بازدید، نکته مهمی نبوده که ایشان بخواهد به خاطر آن، خود را کنار بکشد.

آیت الله سنجری اراکی در ادامه تاکید کرد که نامه ای که ایشان در آن ویدئو به آن اشاره می کند ، از سوی رهبر پیشین ایران بدون تردید صادر شده و نامه ای کوتاه و در حد نیم خط یا یک خط بوده و احتمالا به دلیل تعابیر تندی که داشته در جایی ثبت نشده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا