اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : ۱۴ معصوم علیهم السلام ، در همه چیز با یکدیگر یکسان هستند ، مگر در دو چیز ، اول نبوت که خاص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است ، و فرق دوم ، درجات ایشان است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز دوشنبه هجدهم جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست در رابطه با جایگاه و مرتبت معصومین علیهم السلام فرمودند : ۱۴ معصوم علیهم السلام ، در همه چیز با یکدیگر یکسان هستند ، مگر در دو چیز ، اول نبوت که خاص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است ، و اگر چه جبرئیل بر حضرت زهرا سلام الله علیها نازل می شد ، و بر امیرالمومنین صلوات الله علیه هم نازل می شد ، و بر امام حسن عسکری علیه السلام هم نازل می شد ، اما نزول او ، به عنوان وحی و نبوت بر ایشان نبوده ، لذا نبوت خاص پیامبر اکرم بوده ، و ۱۳ معصوم دیگر ، نبوت ندارند.

معظم له در رابطه با تفاوت دوم معصومین علیهم السلام فرمودند : فرق دوم این بزرگواران ، درجات ایشان است ، که پیامبر اکرم از ۱۳ معصوم دیگر ، افضل هستند ، و امیرالمومنین از ۱۲ معصوم دیگر افضل هستند ، و حضرت زهرا از ۱۱ معصوم دیگر افضل هستند ، و امام حسن مجتبی از ۱۰ معصوم دیگر افضل هستند ، و امام حسین هم از ۹ معصوم دیگر افضل هستند و هکذا ، در روایت آمده که امام زمان سلام الله علیه از ۸ پدر خود ، افضل هستند ، لذا فرق میان معصومین علیهم السلام ، فقط در این دو جهت است.

ایشان در ادامه فرمودند : اگر چه پیامبر اکرم در مورد حضرت زهرا فرمودند : إن الله ليرضى لرضا فاطمة ، خدای متعال از رضای فاطمه راضی می شود ، اگر چه این مضمون در رابطه با سایر معصومین نیامده ، اما مقتضای عصمت این است که خدای متعال از رضای حضرت علی تا امام حسن عسکری و حضرت حجت راضی می شود ، و این معنای عصمت است.

آیت الله العظمی شیرازی هم چنین با اشاره به روایت فاطمة بضعة مني، فمن آذاها فقد آذاني و من آذانی فقد آذاالله ، فرمودند : در این که این روایت بر بزرگی و عظمت جایگاه حضرت فاطمه زهرا دلالت دارد ، شکی نیست ، اما در این بزرگی و عظمت ، مابقی معصومین علیهم السلام ، همانند هستند ، یعنی اگر کسی امام صادق را اذیت کرد ، آن هم موجب اذیت خدا و پیامبر اکرم شده است ، لذا عصمت ، شامل همه معصومین می شود ، و فقط این دو فرق ، میان ایشان وجود دارد ، یکی نبوت ، و دیگری مقامات ایشان است که با هم فرق می کند.

معظم له در رابطه با چگونگی قبول اعمال افراد مکلف فرمودند : اگر کسی گفت که من نماز می خوانم ، اما نماز نخواند ، این فایده ندارد ، چون عمل لازم است ، و اگر گفت که نماز خواندم ، اما نماز را بدون قصد قربت خواند ، این هم فایده ندارد ، و اگر نماز خواند و با قصد قربت هم خواند ، اما نماز باطل خواند ، مثلا بی وضو بود ، این هم فایده ندارد ، همانند منافقان که نماز می خواندند ، اما نماز آنان ، باطل بوده ، و نماز باطل ، فایده ندارد ، لذا هم قول و هم عمل و هم نیت و هم اصالة السُّنّه لازم است ، یعنی عملی که با نیت انسان انجام می دهد ، طبق امر شرعی باشد.

ایشان در رابطه با شخصی که مدتی مرجع تقلید نداشته ، و اعمال خود را بدون تقلید از مجتهد انجام داده است ، فرمودند : چنانچه این شخص ، پس از مدتی برای خود ، مرجع تقلید انتخاب نمود ، طبق فتوای این مرجع تقلید ، بایستی اعمال گذشته ی خود را تطبیق دهد.

آیت الله العظمی هم چنین شیرازی فرمودند : جماعتی گفته اند که من هم برداشتم همین است که اگر اعمالی که در گذشته انجام داده ، از جمله نمازی که خوانده ، روزه ای که گرفته ، حجی که رفته ، طبق یک حجتی بوده ، ولو آن حجت در آن زمان ( یعنی اگر در آن زمان می خواست تقلید کند ، لازم بود از چه کسی تقلید کند ) ، اگر اعمالش ، طبق فتوای آن مرجع تقلید بوده ، اشکال ندارد ، و کافی است ، یا اگر اعمالش طبق فتوای مرجع تقلیدی که الان هم از آن تقلید می کند ، هم بوده ، اشکال ندارد ، و اعمالش صحیح است.

معظم له در رابطه با انتخاب راه بهتر در این زمینه فرمودند : بهتر آن است که این شخص از مرجع تقلیدی که در حال حاضر از او قرار است تقلید کند ، تکلیف خود را بپرسد ، و طبق آن عمل کند.

ایشان در رابطه با فرق قاصر و مقصر فرمودند : فرق قاصر و مقصر در این است که مقصر ، استحقاق عقوبت دارد ، اما قاصر استحقاق عقوبت ندارد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه آنچه که در مورد آزار و اذیت پیامبر اکرم انجام می شده ، فرمودند : علاوه بر زخم زبان ، وجود اقوام نزدیک پیامبر اکرم در مقابل ایشان بود که در مقابل آن حضرت می ایستادند و بر علیه ایشان ، اقدام می کردند ، مثلا عموی پیامبر اکرم ، یعنی برادر پدرشان ، ضد ایشان بودند ، او از کسانی بود که شب هنگام ، پشت درب خانه پیامبر رفت تا به هنگام صبح با شمشیر ، ایشان را تکه تکه کند ، و این جنبه از مصیبت پیامبر اکرم ،دردناک تر است.

معظم له در ادامه فرمودند : در روایت آمده که ابولهب پشت سر پیامبر اکرم راه می رفت ، در حالی که پیامبر اکرم ، مردم را دعوت به خدا می کردند ، اما او با حجر ، حضرت را مورد حمله قرار می داد.

ایشان در توصیف حجر فرمودند : در برخی از روایات آمده که حجر ، سنگ معمولی که از روی زمین برداشته و به سمت کسی پرتاب کنند ، نبوده است ، بلکه سنگی بوده که وسیله ی جنگی محسوب می شده ، و آن سنگ تراشیده می شده و نوک آن تیز می شده ، و با آن تیزی به سمت دشمن پرتاب می کردند و به عنوان سلاحی برای کشتن استفاده می شده است ، و در روایت آمده که ابولهب پشت سر پیامبر اکرم راه می رفت و با تیزی آن سنگ ، به گونه ای به پیامبر اکرم زد که عرقوب پای پیامبر اکرم ، صدمه دید.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : عرقوب ، درشت ترین عصب در بدن است ، که در قسمت بالایی پشت پاشنه ی پا قرار دارد ، و بدن روی آن استقرار دارد ، و نقل شده که ضربه ی ابولهب به پای پیامبر اکرم ، چنان کاری بوده که اگر یک انسان عادی و شخص دیگری جای ایشان بود ، چه بسا جان می داد ، اما چون پیامبر اکرم ، از لحاظ بنیه ی بدنی قوی بودند ، آسیب کمتری دیدند.

معظم له تاکید فرمودند : دردِ داشتن چنین اقوامی از کشته شدن بدتر است ، هم چنین قریش از اقوام پیامبر اکرم بودند ، اما ضد ایشان بودند ، لذا اینکه پیامبر اکرم فرمودند : ما أوذيَ نبيٌّ مثلَما أوذيت ، هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد ، وقتی مجموع اینها را با هم حساب می کنیم ، متوجه عمق مفهوم آن می شویم.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : حکم اضطرار ، اکراه ، حرج و ضرر در ضمانات ، دلیل انتساب نسبت شاعر به پیامبر اکرم ، تفاوت توریه و مبالغه ، جواز پرداخت خمس از غیر از عین مال ، فرق بین عقل و حلم ، تفاوت قواعد فقهی و قواعد اصولی ، حجیت اماره ، حکم فاصله افتادن بین دو رکعت اول و دو رکعت دوم نماز جعفر طیار ، معنای وثاقت خبری و مُخبری ، ملاک و حکم سوق و بازار و ید مسلمانان و غیرمسلمانان ، حکم صید ماهی به دست غیرمسلمانان ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا