اخباراروپاجهان

بکارگیری امامان جماعت از خارج فرانسه ممنوع شد

دولت فرانسه تلاش می کند با اعمال مقرراتی از ورود امامان جماعت آموزش دیده در مراکز سلفی و وهابی جلوگیری نماید.

به گزارش یورو نیوز از ابتدای سال 2024 میلادی بکارگیری امامان جمعه و جماعات در مساجد و مراکز اسلامی فرانسه که از خارج اعزام می شوند ممنوع شد.

بر پایه اعلام ژرالد درمنان وزیر کشور فرانسه از ابتدای سال 2024 میلادی مقررات سخت گیرانه ای در خصوص بکارگیری امامان جمعه و جماعات در مساجد فرانسه اعمال می شود تا از آنچه افراط گرایی اسلامی و ایجاد تفرقه و انشقاق در میان مسلمانان و مردم فرانسه خوانده شده جلوگیری شود.

بر پایه اعلام وزیر کشور و مقررات سخت گیرانه جدید اعزام امامان جماعات از خارج فرانسه ممنوع شد و روحانیون و مبلغین و امامان جمعه و جماعات برای مراکز اسلامی و مساجد سرتاسر فرانسه در مراکز تحت نظارت دولت و دانشگاهها تربیت می شوند.

به گفته وزیر کشور فرانسه، امامانی که قبلا از کشورهایی مانند مراکش، تونس و الجزایر برای فعالیت‌های مذهبی به فرانسه اعزام شده‌اند، باید از اول ماه آوریل سال ۲۰۲۴ دارای “وضعیت جدیدی” شوند و این بدان معناست که باید منبع درآمد و منشا حقوق ایشان داخل فرانسه باشد نه خارج از فرانسه .

هدف اصلی تدوین گران مقررات سخت گیرانه این است  که امامان شاغل در فرانسه دیگر کارمند کشورهای خارجی نباشند و در مراکز سلفی و وهابی آموزش ندیده باشند.

تا پیش از این بخش عمده ای از امامان و مبلغان مساجد فرانسه با هزینه کشورهای سعودی ، امارات ، قطر و ترکیه از کشورهای شمال افریقا به فرانسه اعزام می شدند. این امامان در مدارس سنی های تندرو در شمال افریقا بویژه در الجزایر و لیبی و مصر آموزش می دیدند و حقوق ایشان نیز توسط کشورهای عربستان سعودی و امارات و قطر به حسابشان واریز می شد.

در اواسط ماه دسامبر سال2023 میلادی، دولت آلمان نیز با دولت ترکیه قرار گذاشت که از این پس اعزام امامان از ترکیه به آلمان پایان یابد

.

رشد اسلام سلفی و وهابی در مساجد فرانسه و کشورهای اروپای غربی از نگرانی های دولتهای عضو اتحادیه اروپا است و برای جلوگیری از رشد این برداشت افراطی از اسلام سخت گیری ها و تنگناهایی را به عموم مسلمانان اعمال می نمایند که اغلب بدلیل عدم شناخت از ماهیت جریانات افراطی اسلامی موجب تشدید گرایش جوانان حومه شهرهای بزرگ به این جریانات افراطی می شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا