اخبارجهان

مروری برمهمترین اخبار جهان اسلام در سال 2023

سال 2023 میلادی در حالی امشب به پایان می رسد که در بسیاری از کشورهای افریقایی و آسیایی بویژه در خاورمیانه و خاور نزدیک و اروپای شرقی حتی مسیحیان حال و رمق جشن گرفتن ندارند. جنگ و بمباران و خشکسالی و سیل و زلزله و طوفان و در پی آن آوارگی و قحطی و بیماری ، انسانها را بیش از پیش در فشار و سختی و تنگنا قرار داده است.

در برخی کشورهای عربی و اسلامی بدلیل حضور جمعیت نسبتا قابل توجه اقلیت مسیحی  همزمان هم از تقویم هجری قمری و هم از تقویم میلادی استفاده می شود و به همین دلیل سال نوی میلادی حال و  هوای تزئینات جشن و چراغانی و کاج تزیین شده و بابا نوئل در برخی محلات مسیحی نشین حکایت از پایان سال قبلی و آغاز سال جدید میلادی دارد.

اما جشن سال نو میلادی امسال همزمان با جنگ حماس و اسرائیل حال و هوای دنیا را عوض کرده است. نه تنها در کشورهای اسلامی و عربی بلکه در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی بخشی از انجمن های خیریه مسیحی برپایی جشن سال نو 2024 را ملغی کردند و تلاش کردند با جمع آوری هدایا برای کودکان غزه سبک جدیدی از جشن خیرخواهانه  و انسان دوستانه را تجربه کنند.

افغانستان در سال 2023 میلادی از بزرگترن قربانگاههای قحطی و سیل و فشارهای اقتصادی بود. همزمان با خشکسالی و عدم امکان کشت و زرع بخش دیگری از کشور قربانی سیل و زلزله بود و حاکمیت تازه بر سر کار آمده توان امداد رسانی به سانحه دیده گان را نداشت و جامعه جهانی از بیم تصرف کمک های ارسالی توسط طالبان ، امداد رسانی در خوری انجام نداد.

در سال گذشته میلادی طالبان علیرغم قول های مکرر عملا مشکل به مکتب رفتن دختران را بلاحل گذاشتند و نشان دادند نه فشارهای جهانی و نه فشارهای داخلی مردم نتوانست این گروه سنی تندرو را از دگراندیشی و ارتجاع خود باز دارد.

در ماههای پایانی سال 2023 و همزمان با بالا گرفتن جنگ حماس و اسرائیل موشک باران مراکز نظامی آمریکا در عراق  توسط گروههای شبه نظامی مورد حمایت ایران و در مواردی پاسخ آمریکا موجب تلفاتی از دو سوی نزاع شد. این حملات شامل موشک باران مواضع دو طرف و نیز حملات پهبادی بود.

همزمان حوثی ها که از سال 2014 کنترل یمن را در اختیار دارند با حمله به کشتی های عبوری از تنگه باب المندب به مقصد اسرائیل امنیت دریایی یکی از پر تردد ترین گذرگاههای دریایی را تحت تاثیر قرار دادند.

در پاسخ به این اقدام حوثی ها ، آمریکا اعلام کرد که یک ائتلاف جهانی برای استقرار امنیت دریایی در این تنگه براه خواهد انداخت اما به نظر می رسد دستکم تا امروز متحدان اروپایی آمریکا از مشارکت در این لشگر کشی دریایی پا پس کشیده باشند.

زلزله ترکیه و سوریه که در ماه فوریه اتفاق افتاد از دیگر حوادث تلخ سال 2023 میلادی بود. این زلزله جنوب و غرب ترکیه و  شمال سوریه را لزراند. این زلزله 59 هزار کشته در ترکیه و 8 هزار کشته در سوریه داشت.

از دیگر اتفاقات سال 2023 میلادی می توان به  تصرف قره باغ کوهستانی توسط جمهوری آذربایجان در پی جنگ میان ارمنستان و آذربایجان، جنگ داخلی در سودان، ادامه تنش‌ها میان آمریکا و چین و تداوم  جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرد.

تغییرات اقلیمی و  متعاقب آن افزایش دمای جهانی ، سال 2023 را به عنوان گرم‌ترین سال تاریخ ثبت کرد که منجر به آتش‌سوزی‌های تاریخی و خشکسالی شدید در  پنج قاره شد.

در حوزه فن آوری دیجیتالی ، رونمایی از هوش مصنوعی در  اشکال و سطوح متنوع آن ، سال 2023 میلادی را یک سال تاریخ ساز در این زمینه رقم زد. همچنین تغییر نام شبکه اجتماعی فراگیر توییتر به ایکس با تغییر مالکیت آن از دیگر اتفاقات مهم این حوزه محسوب می شود.

در کنار اخبار و رویدادهای تلخ سال گذشته میلادی ، بی شک مهمترین رویداد جهانی که بشر می تواند با نگاه به آن امید و تعالی و عشق به معنویت و رشد بسوی سمبل جهانی عدالت را ببیند پیاده روی اربعین 2023 بود. بیش از 30 میلیون نفر از شیعیان و محبین اهل بیت از سراسر دنیا با مشارکت با شکوه در این مشایه همچون سال های گذشته نشان دادند که مسیر ارادت ورزی و عشق به حضرت اباعبدالله الحسین و اهل بیت علیهم السلام مسیری است مداوم و با شکوهتر از سالهای قبل.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا