اخبارافغانستانجهان

گزارش برنامه جهانی غذا مبنی بر رانده شدن هزاران پناهجوی افغانستانی با دست خالی از پاکستان

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت پناه‌جویان افغانستانی در حال اخراج از پاکستان در سرمای سرد زمستان، برنامه جهانی غذا گزارش داد هزاران خانواده پناه‌جوی افغانستانی با دست خالی به افغانستان بازگشت داده شده‎‌اند.

برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرد که نگرانی ها در مورد وضعیت مهاجران افغان که از پاکستان اخراج می شوند و سرنوشت نامعلوم آنها هر روز افزایش می یابد و هزاران نفر به اجبار با دست خالی به افغانستان بازگردانده می شوند.

برنامه جهانی غذا ویدیویی از یک تبعه افغان را منتشر کرد که به گفته خود پس از ۱۴ سال زندگی در پاکستان از این کشور اخراج شده است.

این مهاجر افغانستانی که نامش در ویدیو ذکر نشده است، می‌گوید: ما از پاکستان چیزی با خود نیاوردیم، یکی دو پتو آوردیم، هیچ چیز دیگر نیاوردیم. حالا نمی‌دانیم چکار کنیم، هیچ کاری نیست که انجام دهیم.

در ماه نوامبر، دولت موقت پاکستان روند اخراج بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر غیرقانونی افغانستانی را رسما آغاز کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل و کمیته بین المللی نجات، در دو ماه گذشته نزدیک به نیم میلیون افغان از پاکستان به افغانستان اخراج شده اند.

به گفته معاون نخست وزیر در امور اداری افغانستان، تا کنون ۸۰۰ هزار پناهجوی افغانستانی از سوی پاکستان و ایران به اجبار اخراج شده اند و اداره طالبان تحت رسیدگی قرار دارند.

براساس آمار سازمان ملل، بیش از ۲۹ میلیون افغان (بیشتر از نیمی از جمعیت این کشور) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

علی رغم آنکه سازمان ها و گروه های مختلف مدافع حقوق بشر به گونه مکرر از مقامات پاکستان خواسته اند که در شرایط کنونی از اخراج اجباری مهاجران افغانستانی دست بکشند، اما آن‌ها به این درخواست‌ها توجهی نکرده اند.

تصمیم حکومت موقت پاکستان همچنین با انتقاد گسترده بین‌المللی هم مواجه شده، اما باز هم این کشور همچنان مصمم به اجرای طرح اخراج پناهجویان افغان فاقد مدرک اقامت است.

بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در حال حاضر حدود ۸ میلیون شهروند افغان در داخل افغانستان و بیرون از این کشور به عنوان مهاجر و افراد فاقد خانه و کاشانه ، در کمپ‌ها زندگی می‌کنند.

در همین حال، نهادهای مختلف از کمک رسانی به مهاجران برگشت داده شده از پاکستان خبر می‌دهند، اما از نرسیدن کمک‌ها به نیازمندان اصلی و کافی نبودن نبودن کمک‌ها شکایت وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا