اخبارایرانجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

حقایقی که در آینده بیشتر روشن خواهد شد ، از انتشار فایل تصویری آیت الله العظمی سید صادق روحانی تا تکذیب آن

روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار رهبر پیشین ایران در پی انتشار فایل تصویری کوتاهی از مرحوم آیت الله العظی سید صادق روحانی ، که طی آن مطالبی در رابطه با مرحوم آیت الله العظمی سید کاظم شریعتمداری مطرح شده بود ، اطلاعیه ای را صادر کرد.

چندی پیش یک فایل تصویری کوتاهی از اظهارات مرحوم آیت الله العظمی سید صادق روحانی در برنامه ی پانوراما شبکه فارسی مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام منتشر شد که به سرعت در فضای مجازی انعکاس ویژه ای یافت ، و طی آن این مرجع تقلید شیعه اظهار می داشت که بنیانگذار نظام فعلی ایران برایم نوشت اگر از مرحوم آیت‌الله العظمی سید کاظم شریعتمداری دفاع کنی، تو را نیز مثل او می‌کنیم.

در همین راستا، آقای سید حسین موسوی تبریزی، دادستان کل وقت انقلاب با بیان اینکه «چنین چیزی اصلا امکان ندارد که آیت الله خمینی این‌طور صحبت کرده باشد»، اظهار نظر نمود که : این نوع صحبت‌ها، صحبت‌های یک آدم بی‌قید و بی‌تجربه و بی تقوا است و قطعا اینگونه نیست.

وی هم چنین تأکید کرد: من از زمان ایشان تا به الان نشنیدم که یک چنین حرفی زده باشد ، لذا من منکر این موضوع هستم و آن را کذب می‌دانم و معتقدم که ایشان چنین کاری را نمی‌کند.

پس از آن هم روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار رهبر پیشین ایران اطلاعیه ای را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است که به دنبال انتشار فایل تصویری اظهارات مرحوم آیت الله صادق روحانی و ادعای مطرح شده در خصوص ارسال نامه تهدید آمیز آیت الله خمینی به ایشان، حسب وظیفه و جهت تنویر افکار عمومی، نکاتی چند به شرح ذیل به اطلاع عموم می رسد:

نخست؛ بر اساس ارزیابی ها وتحقیقات صورت گرفته ادعای مطرح شده فاقد هرگونه سند مکتوب و تاریخی بوده و غیر قابل اثبات می باشد ، و این در حالی است که تمام شواهد و قرائن بر عدم صحت ادّعای مطرح شده دلالت میکند و محتوای این مطلب قویاً قابل تکذیب می شود.

دوم؛ در آثاری که از سوی مرحوم آیت الله روحانی و مجموعه تحت امر ایشان منتشر گردیده، به ویژه کتاب ( ۴ جلدی) «نامه های تاریخی» که به شرح و تفصیل نامه های ایشان پرداخته و در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است، در بخشی که کلیه نامه های رهبر پیشین ایران خطاب به ایشان طرح گردیده هیچ اشاره ای به این نامه و اظهارات آن نشده است؛ خصوصا که فضای حاکم بر نامه های بنیانگذار نظام فعلی ایران کاملا خلاف اظهارات مطرح شده بوده و عمدتاً حاوی مطالب احترام آمیز و تفقد نسبت به آیت الله روحانی بوده است.

سوم؛ ادعای بیان شده از سوی قاطبه مطلعین صادق و صاحبنظران منصف، فاقد اعتبار و صحت تلقی گردیده؛ چرا که بر آگاهان و محققین پوشیده نیست که طرح چنین نسبتی با ادبیات و منش اخلاقی و سیاسی آیت الله خمینی در تعارض آشکار بوده است. ضمن آنکه بنابر اظهار برخی از مطلعین ، متن مذکور تقطیع شده است و نظرات گوینده به گونه ای دیگر القاء شده است.

گفتنی است که آیت الله العظمی سیدصادق روحانی در آذر ماه ۱۳۶۴ در جلسهٔ درس خود ، در دو نوبت به نحوهٔ تعیین قائم مقام رهبری توسط مجلس خبرگان رهبری اعتراض کرد، و متعاقب آن ۱۵ سال در حبس خانگی در قم به سر برد.

هم چنین آیت الله العظمی سید کاظم شریعتمداری در سال ۱۳۶۱ پس از پرونده سازی هایی که علیه این مرجع تقلید و برخی از اطرافیان ایشان صورت گرفت ، دچار حصر خانگی شد.

این مرجع تقلید شیعه در غروب پنج‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۶۵ در بیمارستان مهراد تهران، بر اثر نارسایی کلیه درگذشت ، و دستگاه های امنیتی ، هواداران ایشان را از برگزاری مراسم تشییع منع و به وصیتنامه ایشان توجهی ننموده و پیکر ایشان را شبانه در قبرستان ابوحسین قم دفن کردند.

هم چنین آیت الله سید رضا صدر برادر بزرگتر امام موسی صدر که پس از درگذشت آیت الله العظمی سید کاظم شریعتمداری هنگامی که قصد اقامه نماز بر جنازه ایشان را داشت بازداشت شد ، و یک روز را در بازداشت گذراند.

از دوران حصر خانگی آیات عظام شریعتمداری و روحانی ، مطالب بسیاری توسط برخی دیگر از مراجع تقلید و هم چنین افراد دیگری نقل شده که حکایت از دوران سختی است که بر این دو مرجع تقلید شیعه در آن ایام گذشته است ، و اگر چه انتشار آنها با ممانعت هایی همراه بوده ، اما گویای برخی از واقعیات است.

به نظر می رسد گذشت زمان ، همانگونه که تاکنون گویای بسیاری از واقعیات بوده و پرده از بسیاری از حقایق برداشته و نکات مبهم بسیاری را آشکار نموده ، در رابطه با این دو مرجع تقلید شیعه نیز در آینده حقایقی را روشن خواهد نمود ، و صحت و سقم ادعاهای حامیان و منتقدان ایشان را مشخص خواهد کرد.

گفتنی است که این فایل کوتاه تصویری مربوط به سخنان آیت الله العظمی سید صادق روحانی ، برای اولین بار در برنامه ی پانوراما در شبکه ی فارسی مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام منتشر شد ، و فایل اصلی و کامل سخنان ایشان که شامل 62 دقیقه می باشد ، از سوی نزدیکان آیت الله العظمی سید صادق روحانی در اختیار مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام قرار گرفته و در آرشیو این مجموعه موجود می باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا