اخبارجهان

خشم بی‌سابقه مردم اندونزی از مهاجران روهینگیا

روز دوشنبه، مردم جزیره آچه اندونزی علیه ادامه مهاجرت مردم روهینگیا به کشورشان تظاهرات کردند.

بیش از ۱۵۰۰ روهینگیایی که از حملات خشونت آمیز در میانمار گریخته و پس از آن اردوگاه های پناهندگان در بنگلادش را ترک کرده اندک به تازگی با قایق های خود به جزیره آچه رسیده اند اما با برخورد خصومت آمیز مردم اندونزی روبرو شدند.

معترضان که بسیاری از آنها ساکنان جزیره و دانشجویان بودند از مقامات و آژانس بین المللی پناهندگان سازمان ملل خواستند تا پناهندگان روهینگیایی را از جزیره خارج کنند. آنها همچنین خواستار این شدند که سازمان های بشر دوستانه به پناهندگان برای خروج از این جزیره کمک کنند.
 
مردم روهینگیا اقلیتی مسلمان هستند که در ایالت راخین در میانمار ساکن هستند. دهه ها است که این مردم مورد آزار و اذیت دولت مرکزی میانمار هستند و حتی دولت آنها را از حق شهروندی محروم کرده است به همین علت سازمان ملل این اقلیت را “بزرگ ترین جمعیت بدون شهروندی” در جهان توصیف کرده است.

بر اساس قوانینی که در زمان حکومت نظامیان در میانمار تدوین شد، مسلمانان روهینگیا از جمله اقوام تشکیل دهنده ملت میانمار محسوب نمی‌شوند و از بسیاری از خدمات دولتی و منافع شهروندی محروم هستند.

بودائیان میانمار با این ادعا که مسلمانان روهینگیا مهاجران خارجی بوده و از ساکنان قدیمی این سرزمین نیستند، خواستار اخراج این مردم هستند.

در سال ۲۰۱۷ دولت میانمار در واکنش به حمله شبه‌نظامیان جدایی‌طلب به پاسگاه‌های پلیس در شمال راخین سرکوب گسترده ای را علیه مردم روهینگیا آغاز کرد.

در نتیجه این اقدام هزاران نفر کشته و آواره شدند. گفته می شود حدود ۷۴۰۰۰۰ نفر آواره به بنگلادش گریختند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا