اخبارافغانستانجهان

عدم مصونیت غذایی در افغانستان ، برنامه جهانی غذا: از هر سه نفر در افغانستان ، یک نفر هر شب گرسنه می‌خوابد

برنامه جهانی غذا گفته است که از هر سه تن در افغانستان یک تن شب‌ها بدون غذا و گرسنه به بستر می‌رود.

به گفته این نهاد، به‌دلیل کمبود بودجه مجبور شده است تا امسال ۱۰ میلیون افغانستانی نیازمند را از فهرست دریافت کمک‌ها حذف کند.

با شروع فصل زمستان، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که فصل سرما برای میلیون‌ها نفر در افغانستان، فصل دشواری است و یکی از هر سه نفر در این کشور گرسنه به بستر می‌روند.

این آژانس ملل متحد گفته مردم افغانستان از سرمای زمستان «به شدت متضرر شده‌اند».

برنامه جهانی غذا با انتشار یک نوار تصویری در ایکس نوشته است که افغانستان از نظر عدم مصوونیت غذایی هشتمین کشور جهان است.

به گفته این نهاد، به‌دلیل کمبود بودجه مجبور شده است تا امسال ۱۰ میلیون افغانستانی نیازمند را از فهرست دریافت کمک‌ها حذف کند.

برنامه جهانی غذا در ادامه افزوده است : اگر چه مواد غذایی در بازارهای افغانستان به وفور یافت می‌شود، اما مردم توانایی خرید را از دست داده‌اند.

این نهاد هم چنین نوشته برای تامین مواد غذایی به نیازمندان در سرتاسر افغانستان تلاش می‌کند، اما راه‌های بسیاری از مناطق دوردست به‌دلیل بارش برف بسته شده است.

برنامه جهانی غذا خاطرنشان کرده است که میلیون‌ها نفر روی ذخایر غذایی خود حساب می‌کنند که در زمستان به صفر می‌رسد.

شاو وی لی، رییس برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت که نیازها در این کشور قبل از رسیدن زمستان زیاد است، در حالی که این کشور میزان زیادی از سوتغذیه را دارد.

او در ادامه افزود: کمک‌های اتحادیه اروپا در زمان حساسی صورت گرفته و ما هنوز فرصتی برای رساندن کمک‌ها به افراد آسیب‌پذیر داریم، قبل از اینکه برف و یخبندان تمام راه‌های روستاها را مسدود کند.

رییس برنامه جهانی غذا گفت که خانواده‌های روستایی در افغانستان ، بذرها و تجهیزات کشاورزی خود را به عنوان آخرین دارایی فروخته ‌اند و از هر سه نفر در شهرها یک نفر فرصت شغلی جایگزین نداشته و به دنبال فرصت شغلی جدید است.

فرانسوا گیومنس، رییس عملیات کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا نیر گفت: از هر سه افغان یک نفر نمی‌داند دفعه ی بعد از کجا غذا تهیه ‌کند، مردم مناطق روستایی با زمستان سختی مواجه اند ، و کشورشان هم چنان با فروپاشی اقتصادی، زلزله‌های ویرانگر و طی هفته‌های اخیر با موج بازگشت اجباری مهاجران افغان از پاکستان مواجه است”.

با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، نهادهای بین‌المللی همواره از وضعیت بد اقتصادی شهروندان کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این، اوچا نیز گفته بود که ممنوعیت کار زنان در نهادهای مددرسان از سوی طالبان بر روند مددرسانی در این کشور تأثیر منفی گذاشته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا