اخبارجهانجهان اسلام

سیزدهم جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها

سیزدهم جمادی الثانی سالروز وفات همسر گرامی امیرالمومنین ، و مادر بزرگوار حضرت اباالفضل العباس حضرت ام البنین سلام الله علیها است

حضرت ام البنین سلام الله علیها مادر حضرت عباس علیه السلام، یکی از مادران برجسته تاریخ است که زندگی او مالامال از عشق به ولایت و امامت بود.

نام کامل آن بزرگوار، «فاطمه بنت حِزام» است و از آنجایی که مادر چهار فرزند: اباالفضل ، عبدالله، جعفر و عثمان بوده، به «اُمّ‌البَنین» شهرت یافت که همگی فرزندانش در صحرای کربلا و همراه با سیدالشهدا به شهادت رسیدند.

حضرت ام البنین سلام الله علیها از وقتی پا به خانه امام علی علیه السلام گذاشت، همواره خود را در خدمت فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌دید و عشق و محبت خود را نثار آنان می‌کرد ، محبتی بی ریا و خالصانه که تمام وجود او را در بر گرفته بود.

او خدمت به فرزندان رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و مادری کردن در حق ایشان را فرصت و توفیقی خدادادی در زندگی خویش می‌شمرد ، از این رو، خود و فرزندانش مانند پروانه ای بر گرد شمع وجود امیرالمومنین علی علیه السلام و یادگاران پیامبر صلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌گشتند و از نور ایشان پر فروغ می‌شدند.

اهل بیت علیهم السلام نیز که سرچشمه‌های کرامت و فضیلت اند، همواره حق مادری ایشان را به جا آورده و پاس خدمت هایش را نگه داشته اند.

آنچه از امامان معصوم علیهم السلام درباره فضیلت حضرت ابالفضل علیه‌السلام صادر گشته بر ارجمندی و بلندی مقام حضرت ام البنین نزد اهل بیت علیهم‌السلام دلالت دارد.

حضرت زینب عقیله بنی هاشم و پیام آور کربلا، پس از ورود به مدینه، همواره مقام ام البنین را در نظر داشت و به وی احترام می‌گذاشت؛ به عیادت او می‌رفت و از او دلجویی می‌کرد.

سرانجام، زندگی سراسر فضیلت، مهر، عاطفه و مبارزه حضرت ام البنین ، در حدود ده سال بعد از حادثه کربلا به پایان رسید ، زنی که عمری را در راه عشق به ولایت اهل بیت علیهم‌السلام گذراند، جام زندگانی جاویدان نوشید و از غم دنیا آسوده شد.

بانویی که در زندگانی اش سراسر مهر و عاطفه و مبارزه بود؛ بانویی که همسر شهید، مادر شهید و یکی از پیام رسانان خونین عاشورا بود و همه چیز خود را در راه خدا، خالصانه تقدیم کرد.

وی را در قبرستان بقیع و در کنار آرامگاه امام مجتبی و فاطمه بنت اسد به خاک سپردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا