آفریقااخبارجهان

اضافه شدن حکاکی روی فلز ، سنت چند صد ساله ی به فهرست میراث ناملموس یونسکو

حکاکی روی فلز، سنت چند صد ساله تونس که به فهرست میراث ناملموس یونسکو اضافه شد.

اگر چه حکاکی روی فلز، سنت چند صد ساله تونس به فهرست میراث ناملموس یونسکو اضافه شد ، اما این هنر ، حال و روز خوشی ندارد.

این سنتی دیرینه است که قرن ها در سراسر آفریقای شمالی و خاورمیانه انجام می شده و ماه گذشته بود که به فهرست میراث ناملموس یونسکو اضافه شد.

در حالی که این هنر در خارج از کشور به رسمیت شناخته می شود، صنعتگران محلی از این که حکاکی فلز در داخل کشور کم ارزش است و از عدم حمایت دولتی رنج می برد ، اظهار تاسف می کنند.

یکی از صنعتگران ۳۷ ساله تونسی که در نوجوانی شروع به تقویت مهارت های حکاکی روی فلز کرد ، اکنون در حال آموزش نسل بعدی برای یادگیری این هنر باستانی است که اخیراً توسط یونسکو به رسمیت شناخته شده است.

او در این رابطه می گوید : من نمی‌خواهم این سنت از بین برود ، می ترسم روزی پس از ما جایگزینی برای آن وجود نداشته نباشد.

یکی دیگر از صنعتگران تونسی که به نامزد شدن حکاکی در فهرست یونسکو کمک کرده ، می گوید : نام یونسکو ما را به حفظ این دانش استثنایی متعهد می کند.

صنعتگر تونسی دیگری که این هنر را به زنانی که به دنبال ساخت جواهرات یا سبدهایی با زیور آلات مسی تراشیده هستند، آموزش می دهد ، و ریاست اتاق ملی صنعتگران تونس را نیز بر عهده دارد ، گفت : صدها حکاکی را در طول پنج دهه فعالیت حرفه ای خود آموزش داده است ، اما دوره های کارآموزی اغلب بسیار کوتاه است و فقط سه ماه طول می کشد.

در مراکش هم یکی از صنعتگران معتقد است که نامگذاری یونسکو به افزایش سطح گردشگری و تجاری کمک خواهد کرد ، اما در ادامه اظهار داشت : مشکل مهم کمبود افرادی است که می دانند چگونه این کار را انجام دهند ، چرا که ما دیگر نمی توانیم صنعتگر حاذق پیدا کنیم.

در لیبی نیز که از زمان سقوط دیکتاتور سابق آن ، معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دچار هرج و مرج شده است ،صنعتگران از عدم حمایت فلج کننده شکایت دارند ، یکی از معدود صنعتگران باقی مانده در شهر طرابلس، می گوید : توسعه صنایع دستی بسیار اندک است ، اکثر صنعتگران قدیمی این حرفه را ترک کرده اند ، و وضعیت خوبی بر این هنر باستانی حکمفرما نیست ، و افراد باقیمانده هم بدون کمک مراکز دولتی به کار خود ادامه می دهند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا