اخبارجهانیمن

سازمان ملل: بر سر اجرای آتش‌بس در سراسر یمن توافق حاصل شد

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن از دستیابی طرف‌های درگیر به مجموعه‌ای از اقدامات از جمله اجرای آتش‌بس در سراسر یمن خبر داد.

یمنی ها از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور پس از متعهد شدن طرف‌های متخاصم به برداشتن گام‌هایی برای آتش‌بس، استقبال کرده اند.

FILE PHOTO: Smoke rises during an air strike on an army weapons depot on a mountain overlooking Yemen’s capital Sanaa, April 20, 2015. REUTERS/Khaled Abdullah//File Photo

گفتنی است که در گذشته هم آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل، باعث کاهش شدید درگیری‌ها در آوریل ۲۰۲۲ شد ، اما با اینکه جنگ میان طرف‌های درگیر تا حد زیادی متوقف شده بود، آتش‌بس در اکتبر سال گذشته پایان یافت.

فقیرترین کشور شبه‌جزیره عربستان، از زمانی که حوثی های برخوردار از حمایت ایران در ۲۰۱۴ ، صنعا را تصرف کردند، با درگیری تمام‌عیاری روبه‌رو شد.

کمی پس از آن، عربستان سعودی نیز با متحدانش به حمایت از دولت سابق یمن پرداختند.

پیش‌تر، اعلام شده بود که بر اساس بیانیه جدید سازمان ملل متحد، با توافق جدید میان طرف‌های درگیر در جنگ، حقوق کارمندان پرداخت، و همه مسیرهای ورودی شهرهای محاصره‌شده باز می‌شود، و یمن می‌تواند در آرامش و امنیت به صادرات نفت ادامه دهد.

احمد ناجی، تحلیلگر ارشد اندیشکده گروه بین‌المللی بحران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که سازمان ملل نقش اصلی را در این روند ایفا خواهد کرد. او همچنین اشاره کرد که بیانیه مزبور، نشان‌دهنده پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات در ماه‌های گذشته است.

هانس گراندبرگ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در یمن روز شنبه از توافق و دستیابی طرف‌های درگیر در یمن به مجموعه اقداماتی که شامل اجرای آتش بس در کل این کشور است، استقبال کرد.

در بیانیه دفتر فرستاده سازمان ملل متحد آمد که این اقدامات همچنین شامل آماده سازی برای از سرگیری یک فرآیند سیاسی جامع زیر نظارت سازمان ملل است.

این بیانیه به نقل از نماینده سازمان ملل اعلام کرد: ۳۰ میلیون یمنی نظاره‌گر و منتظر این فرصت جدید هستند تا به نتایج ملموس و پیشرفت در راستای صلح پایدار دست یابند ، طرفین گام مهمی برداشته اند ، تعهد آنها پیش از هر چیز تعهد به مردم یمن برای حرکت به سوی آینده و برآوردکردن مطالبتشان است.

دولت یمن هم در پی آن گفت که «از بیانیه فرستاده ویژه در خصوص تلاش‌های انجام‌شده برای دستیابی به نقشه راهی تحت نظارت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ» استقبال می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران ضمن ابراز نگرانی از به نتیجه رسیدن این توافق ، نسبت به برنامه های ریاض برای کاهش نقش نظامی بدبین هستند و بعید می دانند که سیاست های عربستان سعودی در آینده بتواندبرای یمن ، صلح به ارمغان بیاورد ، چرا که در امتداد خطوط مذهبی، منطقه ای و سیاسی میان آنها و یمن ، عمیقاً شکاف وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا