اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : برای هدایت انسانها ، بایستی تمام تلاش خود را انجام دهیم ، و در این راه صبر و بردباری و حوصله لازم است ، لذا از هدایت انسانها ناامید و مایوس نشوید

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز یکشنبه دهم جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با لزوم هدایت و ارشاد افراد ناآگاه و جاهل فرمودند : هدایت و ارشاد افراد ناآگاه و جاهل ، واجب کفایی بر همه ی مومنان است ، و هر کس به اندازه ی توان و استطاعت خود ، لازم است در این زمینه تلاش کند.

معظم له در ادامه فرمودند : انسان لازم است در این زمینه برای هدایت این گونه افراد ، تمام تلاش خود را به کار بندد ، و قطعا در این صورت به تدریج ، تلاش های انسان ، موثر واقع شده و موجب هدایت آن افراد می گردد ، لذا رها کردن و واگذاشتن این افراد ، به حال خود ، امر مطلوبی نیست.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند : هدایت انسان های ناآگاه واجب کفایی است ، و چگونگی هدایت آنان نیز بستگی به شرایط ایشان دارد ، گاه لازم است این اقدام به سرعت صورت پذیرد ، و بعضا لازم است که به آرامی و با تدریج و صبر و حوصله ، نسبت به هدایت آنان ، اقدام گردد.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به لزوم صبر و بردباری و حوصله داشتن در هدایت انسانها فرمودند : انسانها در هدایت ، با یکدیگر مساوی نیستند ، اما برای ما لازم است که برای هدایت آنان ، تمام تلاش خود را انجام دهیم ، چرا که برخی از افراد به سرعت هدایت می شوند ، اما برخی از افراد به کُندی موجبات هدایت آنان فراهم می گردد ، لذا از هدایت انسانها ناامید و مایوس نشوید ، چرا که غالب انسانها هدایت می شوند ، برخی از آنان امروز ، و بعضی دیگر یک سال آینده و ممکن است برخی از پس از دو سال یا حتی بیشتر هدایت شوند ، همان گونه که به همین صورت ، برخی از مردم توسط رسول خدا صلی الله علیه و آله هدایت شدند.

معظم له با اشاره به بردباری پیامبر اکرم برای هدایت انسانها فرمودند : رسول خدا صلی الله علیه و آله در ابتدایی که مردم را بشارت به اسلام دادند ، مشرکان به سوی ایشان سنگ پرتاب می کردند ، و جسم رسول خدا را مورد آزار و اذیت قرار می دادند ، و همین افراد از مشرکان ، بعضا در همین زمان ایمان آوردند ، اما بعضی از آنان ، بعد از یک سال ایمان آوردند ، و برخی از آنان ، بعد از دو سال ایمان آوردند ، و بعضی از آنها ، بعد از بیست سال ، و حتی برخی بیش از بیست سال ، در زمان فتح مکه ، و بعد از فتح مکه ایمان آوردند ، و بعد از آن : وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً ، و دیدی که مردم فوج فوج به دین خدا داخل شده و ایمان آوردند.

ایشان با اشاره به نکوهش تفسیر به رای در روایات متعدد از جمله حدیثی از پیامبر اکرم : مَن فَسَّرَ القُرآنِ بِرأيِهِ ، فَلْيَتَبوأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ ، هرکس قرآن را بر اساس رای خود تفسیر کند ، گرفتار آتش جهنم می شود ، فرمودند : به جز معصومین علیهم السلام کسی حق تفسیر قرآن را ندارد ، چرا که غیرمعصوم قدرت درک باطن قرآن را ندارد و هر آن چه که بگوید صحیح نیست ، چون اراده از کلام خدا در معنایی کرده که کذب محض است.

آیت الله العظمی شیرازی در پاسخ به این شبهه که تفسیر به رای با تدبر در قرآن در تضاد است ، فرمودند : قرآن ، خودش انسان ها را امر به تدبر و تفکر کرده است ، اما تفکر در حدی که معنا ظهور داشته باشد ، نه در جایی که غیرمعصوم آن را بلد نیست ، تفکر و تدبر به این معناست که این آیه را با آیه ی دیگری جمع کنیم و متوجه بشویم از ظاهر آن چه برداشتی می توان داشت.

معظم له هم چنین تاکید فرمودند : ظواهر قرآن ، و آیاتی که ظهور دارد ، حجت است ، و خدای عزوجل ، در قرآن ، چیزهایی را مُجمل گذاشته است ، که برای فهم آن ها بر اساس فرمایش رسول خدا که فرمودند : كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي ، بایستی هر آنچه که عترت فرموده اند را به قرآن ضمیمه کرد ، و در اینجا باید دید که حاصل چه می شود.

ایشان با اشاره به روایتی که از امام رضا علیه السلام در رابطه با وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام نقل شده که : رَحِمَ الله عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا ، خداى رحمت كند بنده اى را كه امر معارف ما را احيا كند ، و زمانی که اباصلت، از چگونگى اين مهم مى پرسد ، چنین می شنود : يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا ، علوم ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد ، كه اگر مردم زيبايى هاى كلام ما را مى دانستند ، از ما پيروى مى كردند ، فرمودند : امام رضا علیه السلام در رابطه با اهمیت و لزوم این مساله ، و وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام تاکید فرموده اند ، و در این جا از لفظ ناس یعنی مردم استفاده شده ، یعنی مهم این است که محاسن کلام و گفتار نیکوی رسول خدا و عترت طاهره به همه ی مردم دنیا برسد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : اگر این واقعیات به مردم برسد ، و آنچه که رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام بیان فرمودند ، به مردم دنیا برسد ، و مردم دنیا از آن آگاه شوند ، قطعا پذیرای اسلام خواهند شد.

معظم له هم چنین تاکید فرمودند : امام رضا علیه السلام در رابطه با اهمیت و لزوم این مساله ، و وجوب نشر معارف اهل بیت علیهم السلام تاکید فرموده اند ، و در این جا از لفظ ناس یعنی مردم استفاده شده ، یعنی مهم این است که محاسن کلام و گفتار نیکوی رسول خدا و عترت طاهره به همه ی مردم دنیا برسد ، لذا اگر این واقعیات به مردم برسد ، و آنچه که رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام بیان فرمودند ، به مردم دنیا برسد ، و مردم دنیا از آن آگاه شوند ، قطعا پذیرای اسلام خواهند شد.

ایشان در رابطه با مکان دفن حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند : مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی کتابی به نام دعا و زیارت دارند ، که در آن جا ذکر می کنند که امیرالمومنین سه دختر داشتند که نام هر سه زینب و کنیه آن ها ام کلثوم بود ، دو نفر از این بزرگواران ، هم دختر امیرالمومنین و هم دختر فاطمه زهرا بودند ، که مشهور به زینب و ام کلثوم هستند ، و اسم حضرت ام کلثوم هم زینب بوده است ، نفر سوم دختر امیرالمومنین بوده اما از فاطمه زهرا نبوده است.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : در کتاب دعا و زیارت ، از برخی علما نقل شده که سومین دختر امیرالمومنین که اسم او هم زینب و کنیه اش ام کلثوم بوده ، و مادرش حضرت زهرا نبوده و از همه هم کوچکتر بوده ، در زمانی که امام حسین زنده بودند ، در مدینه از دنیا رفته ، و امام حسین ، او را تشییع و دفن نموده اند.

معظم له در رابطه با محل دفن هر سه فرزند امیرالمومنین به نام زینب و کنیه ام کلثوم ، فرمودند : زینب کبری در دمشق دفن شده ، و زینب وسطی که به ام کلثوم مشهور است ، در مصر مدفون شده ، و زینب صغری که کنیه او هم ام کلثوم بوده در زمان امام حسین ، در مدینه درگذشته و همانجا دفن شده است.

ایشان در رابطه با نارضایتی و اعتراض برخی از زنان ، نسبت به تقسیم ارث ، اگر چه به زبان نمی آورند ، فرمودند : خدای متعال در آیه ۴۰ سوره یوسف می فرماید : إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ، تنها حکم و فرمان خداست که جاری می شود ، لذا احکام الهی فقط از سوی خدای متعال صادر می شود ، بنابراین باید دید که برای مادر ، زوجه ، دختر ، خواهر ، و سایر اقربا ، خدای متعال در رابطه با مسائل مختلف ، چه حکمی صادر کرده است ، که ملاک همان است.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با چگونگی و لزوم تقیه فرمودند : گاهی اوقات لازم است که تقیه انجام شود ، و چنانچه موضوع تقیه ، محرز باشد ، اجرای حکم آن ، لازم است ، و کلمه ی تقیه در قرآن هم آمده است ، و در آیه ۲۸ سوره آل عمران فرموده است : إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً.

معظم له در رابطه با اخبار علاجیّه در تعارض بین روایات فرمودند : گاه برای انسان دو خبر می آید که یکی از آنها ، ما را امر به انجام کاری می کند ، و دیگری ما را از انجام آن نهی می کند ، لذا معصومین علیهم السلام برای حل این مشکل ، راه را به ما نشان داده اند ، که در برخی موارد ، لازم است که بررسی نماییم که کدام مشهورتر است ، و به آن عمل نماییم ، و یا بعضا باید دید که کدامیک مورد مخالفت عامه قرار گرفته ، که به آن عمل نماییم ، که به آنها اخبار علاجیه گفته می شود ، و در زمانی که اخبار متعارض می رسد ، از آنها استفاده می کنیم ، یعنی لازم است که ائمه علیهم السلام ، در اخبار علاجیه ، نسبت به آن ، قید کرده باشند.

ایشان در رابطه با صلوات بر محمد و آل محمد فرمودند : در رابطه با صلوات بر محمد و آل محمد ، روایات متواتری وجود دارد که توصیه شده با صدای بلند ، بر محمد و آل محمد درود بفرستیم ، و هر آنچه هم که جزء شعائر محسوب می شود ، گفتن آنها با صدای بلند اشکال ندارد ، از جمله گفتن لبیک یا حسین که از شعائر است ، با صدای بلند اشکالی ندارد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با اساس و مصدر علم رِجال فرمودند : اساس علم رجال ، از اهل بیت علیهم السلام است ، و ائمه علیهم السلام فرمودند : لا تأخُذنَّ مَعالمَ دينِكَ عَن غَيرِ شيعَتِنا ، معالم دينت را از غير شيعيان ما اخذ مكن ، یعنی احادیث ما را از کسی که جزء شیعیان ما نیست ، و احیانا از ما مطلبی نقل می کند ، دریافت نکنید ، یعنی اساس و مصدر علم رجال از ائمه اطهار علیهم السلام به ما رسیده است.

ایشان در ادامه فرمودند : در روایات متعدد دیگر هم معصومین علیهم السلام تاکید فرموده اند که اگر خواستید از ما حدیث و روایتی نقل کنید ، لازم است که آن فرد ثقه باشد ، یعنی مشهور به آن باشد که او اهل کذب و دروغ نیست ، و ملاک وثاقت است ، یعنی کسی که انسان باور دارد که او آدم راستگویی است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : استحقاق و جواز لعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام ، شرح آیات ۴۰سوره ی اعراف و ۵۰ سوره ی آل عمران و ۵۳ سوره ی زمر ، نحوه تقسيم ارث بين ورثه ، فرق تبدیل و تحویل در آیات قرآن ، ثواب زیارت امام رضا و سایر معصومین علیهم السلام با پای پیاده ، و چگونگی ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا