اخبارایرانجهان

وضعیت نامطلوب ایران در جدول جهانی سرعت اینترنت؛ اوگاندا، موزامبیک و زیمباوه هم پیش تر از ایران

کشور‌های همسایه حاشیه خلیج‌فارس ، از جمله امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین و عربستان سعودی در میان ۱۲ کشور برتر جهان از لحاظ سرعت اینترنت همراه قرار گرفته‌اند.

سرعت اینترنت امارات متحده عربی ۱۰ برابر ایران برآورد شده است!

بر اساس تازه‌ترین فهرست وب‌سایت جهانی اسپیدتست که رده‌بندی کشور‌های جهان بر اساس سرعت اینترنت همراه و ثابت را اعلام می‌کند، میانگین سرعت اینترنت همراه و ثابت جهان در نوامبر ۲۰۲۳ به ترتیب به ۴۸.۶۱ و ۹۰.۲۱ مگابیت برثانیه رسید و این درحالی است که میانگین سرعت اینترنت همراه در ایران در همین تاریخ ۳۱.۸۲ و برای اینترنت خانگی و ثابت نیز تنها ۱۲.۷۶ مگابایت بر ثانیه بوده است.

جدیدترین گزارش اسپید تست نشان می‌دهد میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در یازدهمین ماه ۲۰۲۳ میلادی (نوامبر) به ترتیب ۴۸.۶۱ و ۹۰.۲۱ مگابیت برثانیه بوده است.

اکنون اسپیدتست می‌گوید در ماه نوامبر جایگاه ایران در رده‌بندی سرعت اینترنت میان کشورهای مختلف جهان در حوزه اینترنت همراه و موبایل تغییری نسبت به ماه گذشته میلادی نداشته است ، و این کشور همچنان میان ۱۴۵ کشوری که مورد محاسبه قرار گرفته‌اند در رتبه ۷۵ باقی مانده، اما از لحاظ سرعت اینترنت ثابت و خانگی با یک پله سقوط، میان ۱۸۱ کشور موردنظر در مقام ۱۵۴ قرار گرفته است.

نکته قابل‌تامل در این گزارش آن است که کشورهای توسعه‌نیافته‌ای همچون اوگاندا، موزامبیک، پاپوآ گینه نو، نامیبیا، زیمباوه و جمهوری دماغه سبز در دو ماه اخیر با بهبود کیفیت و سرعت اینترنت خود، در این جدول پیشرفت کرده‌اند و نسبت به ایران در جایگاه‌های بهتری قرار گرفته‌اند.

گفتنی است که انجمن تجارت الکترونیک که در ایران فعالیت می‌کند در گزارشی مفصل در تیر ماه سال جاری، وضعیت اینترنت در ایران را «بحرانی» خواند و نوشت این کشور «در بین ۱۰۰ کشوری که بیشترین تولید ناخالص ملی را دارند، «پس از میانمار دومین اینترنت پراختلال و پس از چین، دومین اینترنت محدود دنیا را دارد».

بنابر این گزارش از اختلال اینترنت در ایران به عنوان موضوع اصلی «اعتراض شدید کاربران» یاد شده است.

انجمن تجارت الکترونیک تاکید کرده که این اختلال «عمدی» است.

در این گزارش آمده است که «احتمالا بخاطر مقابله با VPNها، اختلال‌های عمدی روی تمامی IPها و ارتباطات کشور وجود دارد».

بر اساس این گزارش با «سیاست جدید و غلط فیلترینگ هوشمند» وزارت ارتباطات، ایران اختلالات همگانی و گسترده‌ای بر روی اکثر وبسایت‌ها و آی‌پی‌های جهان به وجود آورده است.

همچنین به نظر می‌رسد حکومت ایران سیاست‌های تشویقی و مالی نیز در زمینه فیلترینگ پیش گرفته است.

از جمله بنابر بر یک مصوبه دولتی که بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به تایید رسید، اپراتورهای اینترنتی می‌توانند با سرمایه‌گذاری و خرید تجهیزات فیلترینگ و نصب آن در داخل شبکه خود، از تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی خرید اینترنت از دولت بهره‌مند شوند.

ایرانسل و همراه اول هر دو با نصب تجهیزات فیلترینگ از این تخفیف دولتی بهر‌ه‌مند شده‌اند.

بر اساس این تحقیق، اختلالات عمدی حکومت، ترافیک (بایت‌ها) رد و بدل شده با سرورهای خارج کشور را «به دو برابر» افزایش داده است که «عامل اصلی کیفیت» پایین اینترنت برآورده شده است.

این درحالی است که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت ابراهیم رئيسی، روز گذشته ۱۷ آذرماه مدعی «افزایش چشمگیر سرعت اینترنت در ایران» شده بود.

مقام های مسئول در ایران ، همچنان با پایین نگه داشتن عمدی سرعت اینترنت جهانی و حفظ فیلترینگ گسترده روی اینترنت آزاد و رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار، تلاش می‌کنند تا مانع از دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات و اخبار شوند.

همچنین در پاییز سال گذشته به دلیل اعتراض های سراسری ، اینترنت‌های همراه و خانگی در شماری از شهرهای ایران در بسیاری از ساعات شبانه‌روز به‌طور کامل قطع شده بود.

پس از همه‌گیر شدن اینترنت، گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی، فضای مجازی برای حاکمیت ایران ، به یکی از حوزه‌های بحرانی به‌ویژه حین اعتراضات مردمی بدل شده است.

فیلتر کردن، کاهش سرعت و نیز تلاش برای کنترل فضای مجازی و رصد صفحات شخصی شهروندان در اینستاگرام و شبکه ایکس (توییتر) در دو دهه اخیر پاسخ حاکمیت به این حوزه حیاتی در زندگی مردم ایران بوده است.

سازمان غیردولتی خانه آزادی در ایالات متحده آمریکا روز دوازدهم مهرماه در گزارشی اعلام کرده بود که ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی با کسب پنج امتیاز منفی در مقیاس ۱۰۰ امتیاز، میان تمام کشورهای جهان ، بدترین سقوط در آزادی اینترنت را پشت سر گذاشته و سرکوب دیجیتال و آزادی‌های فردی شهروندان در ایران طی یک سال اخیر تشدید شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا