اخبارایرانجهان

حمله سنی های تندروی گروهک جیش العدل به مقر انتظامی راسک

گروهک سنی های تندروی جیش العدل با انتشار بیانیه‌ای خبر داده که نیروهایش ساعت دو بامداد جمعه، به مقر فرماندهی فراجا در شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کرده اند.

بامداد جمعه ۲۴ آذر ، افراد مسلح گروه سنی های تندروی گروهک جیش العدل به مقر فرماندهی انتظامی در شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کردند.

در این حمله دست‌کم ۱۲ مامور نیروی انتظامی به شهادت رسیده و شمار دیگری زخمی شدند.

به گفته مقامات این استان، در این درگیری ها چندین سنی تندرو نیز به هلاکت رسیدند.

مهدی شمس آبادی، دادستان زاهدان در این زمینه اظهار داشته که هفت مامور نیروی انتظامی در این حمله مجروح شدند که حال برخی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

گروهک «جیش العدل» در بیانیه کوتاهی که در در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر کرد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه، ۲۴ آذر، حمله مسلحانه‌ به یک مقر فرماندهی انتظامی در راسک را محکوم کرد.

به گزارش سازمان ملل متحد، استفان دوجاریک روز جمعه در یک نشست خبری این حمله را که منجر به کشته شدن ۱۱ نیروی پلیس شد، «به‌شدت محکوم» کرد و خواستار مجازات عاملان آن شد.

این گروهک پیش از نیز حملاتی را علیه نبروهای امنیتی ایران در استان سیستان و بلوچستان انجام داده بود.

آمریکا در تیرماه سال ۹۷ این گروهک را به فهرست سازمان‌های تروریستی بین‌المللی خود اضافه کرد.

در آبان‌ماه، دستگاه قضایی ایران از اعدام سه نفر در زاهدان به اتهام «همکاری» با گروهک تنروی سنی جیش‌العدل خبر داد.

این گروهک پیشتر حمله افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان در روز ۱۷ تیرماه امسال را که در جریان آن، دو مامور نیروی انتظامی و هر چهار مهاجم جان باختند، بر عهده گرفته بود.

گروهک سنی های تندروی جیش‌العدل ، که پیش‌تر با نام جندالله شناخته می‌شد ، حدود ۱۳ سال پیش به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد ، این گروهک از زمان تأسیس خود در حدود ۲۰ سال قبل، در حملات متعددی شرکت کرده که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای حکومتی و همچنین تعدادی از غیرنظامیان شده است.

اهداف اعلام‌شده این گروهک، تأمین شناسایی حقوق فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بلوچ‌ها از سوی دولت ایران و افزایش آگاهی نسبت به وضعیت دشوار مردم بلوچ است.

این گروهک حدود ۱۱ سال پیش نام خود را به جیش‌العدل تغییر داد و از آن زمان تاکنون مسئولیت حملاتی را با این نام بر عهده گرفته است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا