اخبارافغانستانجهان

عضو پارلمان کانادا: طا.لبان با “حکومت وحشت”، زنان و هزاره‌ها را از حقوق‌شان محروم کرده است

یک عضو پارلمان کانادا می‌گوید گروه طا.لبان درد و رنج بسیار بر مردم افغانستان به ویژه شیعیان هزاره تحمیل کرده، حقوق اساسی آنها را تضعیف و حکومت وحشت ایجاد کرده است.

چاندرا آریا عضو حزب حاکم لیبرال در نشست کمیته عدالت و حقوق بشر پارلمان کانادا گفته که گروه‌های قومی مذهبی به‌ویژه هزاره‌ها هدف حملات طا.لبان هستند.

وی با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت کنترل طالبان گفت که این گروه زنان را نیز از ابتدایی‌ترین حقوق بشری محروم کرده و به صورت نظام‌ مند به شهروندان در جه دوم تنزیل داده است.

او همچنین گفته که گروه‌های قومی و مذهبی در افغانستان به ‌ویژه هزاره‌ها «با تبعیض، شکنجه، آزار و اذیت‌ هدفمندانه و حملات وحشیانه» طا.لبان مواجه است.

Women walk through the old market as a Taliban fighter stands guard, in the city of Kabul, Afghanistan, Tuesday, May 3, 2022. (AP Photo/Ebrahim Noroozi)

او افزوده که جامعه هزاره افغانستان در چندین دهه با خشونت، تبعیض، حملات مرگبار گروه‌های افراطی مانند طا.لبان و د1عش در افغانستان مواجه بوده است.

آقای آریا گفته از زمان تسلط طالبان، دستکم ۱۹ حمله بزرگ بر اماکن مذهبی، حمل‌و‌نقل عمومی، مراکز آموزشی و باشگاه‌های ورزشی مربوط به هزاره‌ها انجام شده است که باعث کشته شدن دست کم هزار و ۲۲۵ تن از شیعیان هزاره شده است.

عضو پارلمان کانادا گفته که هزاره‌ها از نهادهای دولتی و ساختارهای تجاری به صورت سیستماتیک بیرون رانده شده‌اند و دادگاه‌های طالبان به طور مستقیم به هزاره دستور می‌دهد که خانه‌ها و ملکیت‌های خود تخلیه کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا