اخبارایرانجهان

در آستانه 9 دسامبر روز جهانی مبارزه با فساد و همزمان با افشای فساد در واردات چای در ایران بار دیگر  توجه افکار عمومی نسبت به علل ، پیامدهای و  گستردگی فساد اقتصادی در نظام ایران جلب شده است.

انتشار اخبار فساد اقتصادی و اختلاس در ایران تازگی ندارد اما اگر در دهه هفتاد شمسی اختلاس 123 میلیارد تومانی بانک صادرات همچون بمب خبری عمل کرد  و در دهه هشتاد و نود این ارقام به سه هزار میلیارد تومان و بالاتر هم رسید و حالا دیگه رقم آن به تومان محاسبه نمی شود و به میلیارد و میلیون دلار اعلام می گردد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که سازمان بازرسی کل کشور نهاد نظارتی زیر نظر قوه قضاییه نظام ایران به موضوع  فساد در واردات چای وارد شده و اعلام کرده است که کل ارز دریافتی یک شرکت خاص از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ (در قالب واردات چای و ماشین آلات) معادل ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بوده که از این مبلغ حدود یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار از ارز دولتی تأمین شده برای ماشین آلات و مابقی آن برای واردات چای بوده است.

بررسی های کارشناسان نهاد مذکور نهایتا اثبات کرده است که سوء استفاده و فساد گسترده ای در این زمینه روی داده و برای مدیران بخش خصوصی و تعدادی از مدیران دولتی پرونده اتهامی تشکیل و عده ای از ایشان دستگیر شده اند.

رئیس سازمان  مذکور اذعان نموده است : در حالی که قریب به یک‌صد شرکت تولیدی و بازرگانی، به امر واردات چای مشغول هستند اما، عمده واردات توسط یک گروه تجاری خاص صورت می‌گیرد.

او افزود: این گروه تجاری از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای و ماشین‌آلات پیشرفته چاپ و بسته‌بندی، ارز دریافت کرده و طی این مدت، ۷۹ درصد از ارز نیمایی (دولتی) تخصیص یافته برای واردات چای، به این گروه تجاری اختصاص پیدا کرده است.

رییس سازمان بازرسی  ایران  افزوده : گروه تجاری مذکور، تاکنون برای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارز‌های دریافتی خود، رفع تعهد نداشته و کالایی وارد کشور نکرده است، ادامه داد: حسب پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص شد بخشی از ارز‌هایی که توسط این گروه دریافت شده، در بازار آزاد به مبالغ بالاتر فروخته شده است.

ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر مبلغ مورد اشاره (یک میلیارد و
۴۰۰ میلیون دلار) مهلت مابقی ارز‌های دریافتی این گروه نیز رو به پایان است و میزان ارز رفع تعهد نشده در حوزه واردات چای برای این شرکت تا عدد نزدیک به ۲ میلیارد دلار قابل افزایش است.

خداییان به بخش واردات ماشین‌آلات مربوطه به این گروه تجاری هم گفت: علاوه بر ارز‌های تأمین شده جهت واردات چای، بالغ بر یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار در طول سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ جهت واردات ماشین‌آلات مربوطه به این گروه تجاری تخصیص داده شده که به سرجمع تعهدات این شرکت اضافه می‌گردد و با اتمام مهلت قانونی، به میزان تعهدات رفع نشده منقضی شده اضافه خواهد شد.

او با اشاره به تخلف شرکت در ثبت سفارش چای خارجی درجه یک و واردات چای کنیایی و صادراتی درجه دو ایرانی، گفت: در حالیکه این گروه، نسبت به ثبت سفارش چای درجه یک هند به نام دارجلینگ به ارزش هر کیلو ۱۴ دلار اقدام کرده بود، اما در عمل چای کشور کنیا و چای صادراتی درجه دو ایران را به ارزش حدود ۲ دلار وارد کشور کرده و سازمان غذا و دارو نیز کیفیت چای‌های وارداتی را به صورت سیستمی با نمونه‌های در اختیار که با هماهنگی کارمند ارزیاب گمرک اخذ کرده، تأیید کرده است.

رسانه ها و فضای مجازی در پی این اخبار و توضیحات فرافکنانه ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران که این تخلفات را به دولت قبلی نسبت داد مملو از پرسش ها و ابهامات فراوانی است که افکار عمومی انتظار دارد در زمینه آنچه فساد ستیزی مورد ادعای نظام ایران است شاهد پاسخ قانع کننده باشد ، انتظاری که در گذشته البته برآورده نشده است و در آینده هم امید کمی برای اجرای عدالت و ایجاد مبارزه ریشه ای با فساد سیستماتیک اقتصادی  در ایران وجود دارد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا