اخبارایرانجهان

قتل یک جوان ایرانی و حمله به مهاجران افغانستانی در میبد

در پی کشته شدن یک جوان طی یک «نزاع و درگیری دسته‌جمعی» در شهرستان میبد، روز جمعه دهم آذرماه شمار کثیری از شهروندان میبدی در اعتراض به کشته شدن او به خیابان‌ها آمدند و جو شهر امنیتی گزارش شده است.

یک مقام ارشد امنیتی استان یزد گفته که «قاتل از اتباع خارجی» است و بازداشت شده است.

به‌دنبال کشته شدن یک جوان ۱۷ ساله ایرانی، شرایط برای مهاجران افغانستانی در این شهر دشوار شده است. بر اساس اخبار دریافتی متهم از شهروندان افغانستانی است و در شهرک مهاجرین یزد زندگی می‌کند.  در پی یک نزاع در منطقه «میبد» شهر یزد که پنجشنبه شب صورت گرفت،‌ یک جوان ۱۷ ساله ایرانی کشته شد.

برخی منابع محلی هویت این نوجوان را «امیررضا آقایی» اعلام کرده و نوشته‌اند که او در یک درگیری خیابانی، توسط یه «تبعه افغانستان» و بر اثر عوارض ناشی از اصابت چاقو کشته شده است.

رسانه‌های ایران به نقل از علی اکبر عزیزی، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد، گزارش دادند که «قاتل از اتباع خارجی» است و «در آزادشهر یزد دستگیر شده است.»

دادستان میبد و مقام‌های محلی در تلاش برای آرام‌ کردن اوضاع به مردم گفتند «بازپرس ویژه‌» برای رسیدگی به پرونده تعیین شده است. مسئولان قضایی گفته‌اند متهم اصلی و یک نفر دیگر دستگیر شده‌اند.

جمال سجادی‌پور، فرماندار میبد این جزئیات را هم در گفت‌وگو با تلویزیون محلی میبد و هم در جمع خبرنگاران تشریح کرد.

او گفت که دو متهم شناسایی شده‌اند که متهم اصلی در یکی از محله‌های شهر یزد مخفی شده بود.

مجید بهارستانی، شهردار میبد به فراز گفته براساس مصوبه شورای تامین شهرستان که شب گذشته برگزار شده، قرار است مسیر جداگانه‌ای برای مهمان‌شهر اتباع باز شود.

به گفته مجید بهارستانی، مردم میبد از مدت‌ها پیش خواهان اخراج اتباع خارجی بوده‌اند.

او همچنین گفته ۱۲ هزار تبعه افغان در میبد ساکن هستند و این به غیر کسانی است که او مهاجر «غیرقانونی» توصیف کرده است.

بر اساس تصاویر منتشر شده ، رسانه‌ای شدن این درگیری باعث شده که گروهی از مردم به شهرک مهاجران حمله کنند ، این تصاویر نشان می‌دهد که برخی خانه‌ها آتش گرفته‌اند.

ظاهرا هجوم جمعیت خشمگین به محل سکونت مهاجران در این شهرک به درگیری با پلیس ایران انجامیده است.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی که گفته‌ می‌شود مربوط به مراسم نماز جمعه دهم آذر در میبد بوده، خشم و اعتراض مردمی قابل مشاهده است. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که در این مراسم، معترضان به امام جمعه، فرماندار و فرمانده سپاه شهر «حمله» کردند.  اخیرا، در پی افزایش جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران، رخدادهای مشابهی در شهرهای مختلف ایران گزارش شده است که شهروندان ایرانی خواهان اخراج مهاجران افغانستانی می‌شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا