آسیااخبارجهان

آمادگی اذهان عمومی برای بیماری فراگیر بعدی ، در مورد شیوع بیماری‌های تنفسی در چین چه می‌دانیم؟

سازمان جهانی بهداشت می گوید :ما به جهان در مورد یک اپیدمی جدید ( ویروس سیاه) که به سرعت در چین در حال گسترش است هشدار می دهیم.

سازمان جهانی بهداشت از چین خواست تا داده‌های بیشتر و دقیقی در مورد بیماری‌های تنفسی در حال گسترش بین کودکان در شمال این کشور ارائه دهد.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، شمال چین از اواسط اکتبر امسال در مقایسه با مدت مشابه در سه سال گذشته شاهد افزایش یک بیماری شبیه به آنفلوآنزا و افزایش ابتلا به ذات‌الریه در کودکان بوده است.

کمیسیون بهداشت ملی چین هفته گذشته به خبرنگاران گفت که افزایش بیماری‌های تنفسی، به دلیل رفع محدودیت‌های کووید-۱۹ و گردش بیشتر عوامل بیماری‌زای شناخته‌شده، یعنی آنفلوآنزا و عفونت‌های باکتریایی است که باعث ذات‌الریه در میان کودکان شده است.

بنا بر گزارش‌ها، پکن، پایتخت چین، در حال حاضر روزهای سردی را تجربه می‌کند ، مقام‌های بهداشتی این کشور می‌گویند که شمال چین در روزهای اخیر «شاهد روندی از بروز چندین عامل بیماری‌زا است که در کنار هم فعال شده‌اند.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، هنوز نشانه‌ای از قصد چین به پاسخ‌ دادن به درخواست اطلاعات بیشتر در این زمینه ندیده است. وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر در این مورد نیز پاسخ نداده است.

در جریان همه‌گیری کووید-۱۹، سازمان جهانی بهداشت بارها از مقامات چینی به دلیل عدم شفافیت و عدم همکاری آنها در مورد ریشه‌های این همه‌گیری انتقاد کرد و با وجود گذشت سه سال، منشأ اصلی ویروس کرونا همچنان مشخص نشده است.

گزارش‌های رسانه‌های محلی چین نشان داده بیمارستان‌های کودکان این کشور مملو از بیمار است، اما مقامات چینی می‌گویند که افزایش بیماری ناشی از بیماری‌های شناخته‌شده است که پس از حذف محدودیت‌های کووید، به طور گسترده‌تری در گردش هستند.

سازمان بهداشت جهانی اوایل هفته به طور رسمی از چین درخواست اطلاعات در مورد شیوع بیماری کرد که آن را یک بررسی “روتین” توصیف نمود. مقامات چینی طی تماس تصویری با WHO، داده‌هایی مبنی بر افزایش پذیرش کودکان در بیمارستان‌ها به دلیل بیماری‌های رایج پاییزی از اکتبر ارائه کردند.

سازمان بهداشت جهانی همچنان اعلام کرده که داده‌ها برای ارزیابی خطر شیوع ناکافی است. مقامات بهداشتی چین در ادامه اعلام کردند که “هیچ بیماری غیرمعمول یا جدیدی” یافت نشده و موارد افزایش یافته را به فصل سرما و آنفلوانزای اول پس از لغو محدودیت‌های کووید مرتبط می‌دانند.

همچنین بحث‌هایی در مورد منشأ ویروس کرونا که از اواخر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین آغاز شد، وجود دارد. یک کارشناس WHO می‌گوید در حالی که شیوع فعلی می‌تواند هرچیزی باشد، نیاز به اطلاعات بیشتر قبل از نتیجه گیری وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته است اطلاعات بیشتری در مورد شیوع یک بیماری تنفسی و خوشه‌های گزارش شده پنومونی بدون تشخیص در کودکان ارائه دهد.

پزشکان چینی و کارشناسان حوزه سلامت در سایر کشورها چندان نگران شیوع بیماری‌های تنفسی در چین نیستند و خاطرنشان کرده‌اند که سایر کشورهای دیگر نیز پس از کاهش محدودیت‌های کوید۱۹ شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی مشابهی بوده‌اند.

سیسیل بریون، رئیس بخش اطفال بیمارستان رافلز پکن می‌گوید: «تا کنون چیز غیر عادی در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم و بیشتر بیماران علائمی مانند سرفه، سرماخوردگی و تب داشته‌اند که کاملا قابل درمان است.»

خانم ون کرخوف نیز با بیان اینکه افزایش بیماری‌های تنفسی مورد انتظار بود افزود: «به طور کلی عفونت‌های تنفسی در سراسر جهان افزایش یافته است. با توجه به فصل سرما انتظار می‌رود عفونت‌های تنفسی در میان کودکان مدرسه‌ای نیز افزایش داشته باشد.»

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا