اخبارافغانستانجهان

تداوم کشتار شیعیان و هزاره ها در چند ولایت افغانستان همراه با سکوت ابهام آمیز طالبان ، ۶ شهید و چند زخمی در تهاجم تروریستی جدید

حوادث تروریستی خونباری ، یکی پس از دیگری ، جان شیعیان هزاره در نقاط مختلف افغانستان را می گیرد .

اما در این میان ، عدم تامین امنیت شیعیان هزاره از یک سو ، و سکوت طالبان در برابر این حوادت پی در پی ، انگشت اتهام را به سوی دولت حاکم ، نشانه گرفته است.

طی کمتر از دو هفته ، سه حادثه تروریستی مشابه ، باعث شهادت چند شهروند شیعه ی هزاره در افغانستان شده است.

در تازه ترین رویداد ، شهرک شیعه نشین جبرییل هرات ، باز هم شاهد حملات تروریستی توسط افراد مسلح ناشناس بوده است.

این اتفاق ، در حالی رخ می‌دهد که نزدیک به ۱۰ روز پیش نیز دو عالم دینیِ شیعه ی هزاره ، طی حمله ی افراد مسلح ناشناس در همین منطقه به شهادت رسیدند.

پیش از آن هم در ولایت‌های دایکندی و غزنی ، سه هزاره‌ی دیگر با حمله تروریستی افراد مسلح ناشناس به شهادت رسیدند.

منابع مردمی در شهرستان هرات می‌گویند که چند فرد مسلح ناشناس ، حوالی ساعت دو بعد از ظهر روز جمعه به وقت محلی ، به جمعی از شهروندان شیعه ی هزاره ، که در یک وسیله ی نقلیه در حال حرکت بودند ، در منطقه «کوره‌ملی» شهرک جبرئیل در شهر هرات ، حمله کرده اند.

به گفته ی منابع یاد شده ،‌ در این حمله تروریستی ، ۶ نفر از شهروندان شیعه ی هزاره ، شامل چهار زن و دو امام جماعت مسجد ، به شهادت رسیده و سه نفر دیگر زخمی شده اند.

هم چنین طبق گزارش منابع مذکور ، متاسفانه حال زخمی های این حادثه ی تروریستی ، وخیم گزارش شده است.

طالبان تاکنون در باره ی این حادثه و حوادث مشابه قبلی ، هیچ اظهار نظری نکرده است.

سکوت ابهام آمیز دولت طالبان در رابطه با این اقدامات تروریستی ، تعجب بسیاری از تحلیلگران سیاسی و ناظران منطقه ای را برانگیخته است.

با توجه به این که شیعیان هزاره از امنیت جانی کافی برخوردار نبوده و هر لحظه بیم آن می رود که تعدادی از آنان به دلیل حملات تروریستی مشابه در نقاط مختلف افغانستان ، در کام مرگ گرفتار شوند ، ضروری است تمهیدات لازم در جهت حفظ جان و امنیت آنان به هر نحو ممکن در نظر گرفته شود .

پاسخگو کردن دولت طالبان از سوی گروه ها و شخصیت های موثر شیعه ی افغانستان و پیگیری های ممتد برای یافتن عاملان این جنایت‌ها از دیگر راهکارهای موثر برای پایان دادن به این گونه حوادث تلخ به شمار می رود.

تصور می شود که شیعیان و هزاره های افغانستان ، ظرفیت ها و توانمندی لازم برای حل این معضل پیش آمده را داشته باشند و بایستی با همفکری افراد موثر و علاوه بر آن ، با بهره گیری از ظرفیت های بین المللی ، دولت طالبان را ملزم به چاره جویی موثر در این زمینه نمایند .

نقش کشورهای مسلمان منطقه و نیز نهادهای حقوق بشری و هم چنین شخصیت ها و گروه های دینی شیعه در سر تا سر جهان و موضع گیری قاطع آنان در قبال این جنایات ، بدون تردید در این زمینه تاثیرگذار بوده و می تواند دولت طالبان را در برابر این جنایات پاسخگو کرده ، و امنیت نسبی شهروندان شیعه ی هزاره را تامین نماید .

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا