اخباراروپاجهان

ممنوعیت استفاده کارمندان زن از حجاب در کشورهای اروپایی

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در حکمی به مقام‌های کشورهای عضو اجازه داد تا استفاده کارمندان بخش دولتی از نشانه‌هایی را که ریشه در اعتقاد مذهبی فرد دارد ممنوع کنند.

دیوان دادگستری عالی اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبوگ پس از آن این حکم را صادر کرد که یک کارمند زن شهرداری “آنس” در شرق بلژیک به ‌دلیل شرایط تازه استخدام در این اداره به این دادگاه شکایت کرد.

شهرداری بلژیک پس از آنکه به این کارمند زن خود گفت که نمی‌تواند در محل کار روسری بپوشد، شرایط استخدام خود را تغییر داده تا‌ کارکنان خود را ملزم کند بی‌طرفی از جمله استفاده نکردن از علائم آشکار اعتقادات مذهبی یا ایدئولوژیک را در ادارات رعایت کنند.

این کارمند زن علیه شهرداری آنس در دیوان دادگستری اتحادیه اروپا اقامه دعوا کرد و گفت که حق آزادی مذهبی او نقض شده است.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکم تازه خود از تصمیم این اداره محلی در بلژیک دفاع کرده و گفته که سیاست بی‌طرفی شدید که برای ایجاد یک محیط اداری بی‌طرف در نظر گرفته می‌شود، موجه است.

این دادگاه همچنین حکم کرده که اگر یک اداره دولتی دیگر به ‌طور کلی و بدون تبعیض اجازه استفاده از علائم اعتقادی را بدهد هم توجیه خواهد شد.

پوشش اسلامی سال‌هاست که به یک موضوع اختلاف ‌برانگیز در اروپا تبدیل شده است. طبق گزارش‌ها، پیش از دیوان دادگستری اتحادیه اروپا حکم مشابهی را در مورد شکایت شرکت‌های خصوصی صادر کرده بود،‌ اما این اولین ‌بار است که چنین حکمی برای بخش دولتی صادر می‌شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا