آمریکااخبارجهان

رئیس سازمان جهانی بهداشت: سالانه یک میلیون کودک جان خود را از دست می دهند

۲۰ نوامبر از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی کودک نامگذاری شده‌است ، اما بسیاری از کودکان بر اثر آنچه که این روزها ، بزرگترها در دنیا به وجود آورده اند ، حال و روز خوشی ندارند.

تدروس آدهانوم گبریسوس می گوید ۴۵ میلیون کودک زیر ۵ سال در سراسر جهان ، یعنی از هر ۱۵ نفر یک نفر ، به طور خطرناکی لاغر بوده و از کاهش شدید وزن رنج می برند.

۲۰ نوامبر روز جهانی کودک است که از سوی سازمان ملل متحد اعلام شده‌است ، در این روز مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۵۹ اعلامیه حقوق کودک و در سال ۱۹۸۹ نیز کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد.

اما گویا این روزها بسیاری از کودکان در نقاط مختلف دنیا ، به دلیل جاه طلبی و خشونت طلبی بزرگترها ، از زندگی عادی بهره نبرده و با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز دوشنبه هشدار داد که تخمین زده می شود سالانه یک میلیون کودک در سراسر جهان بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می دهند.

تدروس آدهانوم گبریسوس در جریان سخنرانی خود در اجلاس جهانی امنیت غذایی بریتانیا در لندن تاکید کرد که جهان تا رسیدن به هدف حذف گرسنگی و سایر اشکال سوء تغذیه تا سال ۲۰۳۰ ، هدفی که در سال ۲۰۱۵ تعیین شده است، فاصله زیادی دارد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد که در سراسر جهان، ۴۵ میلیون کودک زیر پنج سال یا از هر ۱۵ نفر یک نفر از مشکلات زندگی و تغذیه ی ناکافی رنج می برند، و به طور خطرناکی به کاهش وزن و لاغری مبتلا هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۴ میلیون نفر از این کودکان، یعنی بیش از یک سوم، از مشکلات و بیماری های شدید رنج می برند که آنها را در بالاترین خطر مرگ و میر قرار داده است ، این کودکان که بیماری های متوسط یا شدید دارند، ۱۱ برابر بیشتر در معرض مرگ و میر هستند، زیرا ایمنی ضعیف بدن آنها موجب می شود که سریع تر به بیماری هایی مانند اسهال و ذات الریه مبتلا شوند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت در ادامه گفت: به این فکر کنید که زمانی که ما جلسه امروز خود را به پایان رساندیم، حدود ۹۰۰ کودک به دلیل نداشتن غذا یا مراقبت کافی جان خود را از دست خواهند داد ، کودکانی که زندگی آنها تازه شروع شده است.

عواملی که در ابتلا به بیماری های خطرناک و از دست رفتن جان کودکان نقش دارند ، عمدتاً از فقر و افزایش هزینه های مواد غذایی، بیماری های قابل پیشگیری، دسترسی ناکافی به مراقبت های بهداشتی و امکانات ناکافی بهداشتی و بهداشتی ناشی می شوند ، علاوه بر این، خطرات گرسنگی و قحطی به دلیل بروز جنگ و درگیری ها، تغییرات آب و هوایی، بلایای طبیعی و کاهش منابع ، تشدید شده است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین به ۲۳ کشوری که نقشه راه کشور خود را برای مقابله با مرگ و میر کودکان تکمیل کرده اند، اشاره کرد.

تدروس گفت: من به این کشورها به دلیل این اقدام آنان تبریک می گویم، اکنون باید از این کشورها حمایت کنیم تا نقشه راه خود را به عمل تبدیل کنند و زندگی کودکان را نجات دهند.

او در ادامه افزود: فکر اینکه کودک یا فرزند کسی به این شکل رنج می برد و بی دلیل جان خود را از دست می دهد ، غیرقابل تحمل است ، زیرا این مرگ‌ها قابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند.

این اجلاس یک روزه توجه بین‌المللی را بر عمیق‌تر شدن بحران امنیت غذایی جهانی متمرکز می‌کند و به تقویت تلاش‌ها برای دستیابی به پایان دادن به گرسنگی و سوء تغذیه کمک می‌کند.

این برنامه برای بسیج حمایت از راه حل های پایداری طراحی شده است که از گرسنگی، ناامنی غذایی و سوء تغذیه جلوگیری می کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا