آمریکااخبارجهان

آکسفام: ثروتمندان یک درصدی به اندازه 66 درصد مردم جهان «کربن» تولید می‌کنند

یک گزارش تحقیقی گاردین نشان می‌دهد که ثروتمندان جهان به اندازه بسیاری از مردم فقیر دی اکسید کربن تولید می‌کنند.

جامع ترین مطالعه درباره نابرابری آب و هوای جهانی که تاکنون انجام شده است نشان می دهد که این گروه پولدار، متشکل از 77 میلیون نفر از جمله میلیاردرها، میلیونرها و افرادی که بیش از 140000 دلار آمریکایی در سال مالیات پرداخت می‌‎کنند، 16 درصد از کل انتشار کربن در سال 2019 را به خود اختصاص داده ‌اند.

بر اساس این گزارش، این میزان انتشار کربن به اندازه ای است که باعث مرگ بیش از یک میلیون نفر در اثر گرما می شود.

در شش ماه گذشته، گاردین با آکسفام، مؤسسه محیط زیست استکهلم و سایر کارشناسان به صورت انحصاری کار کرده است تا تحقیقات ویژه ای به نام شکاف بزرگ کربن را تهیه کند.

این گزارش به بررسی علل و پیامدهای نابرابری کربن و تأثیر نامتناسب افراد فوق ‌العاده ثروتمند می‌پردازد که «نخبگان آلاینده» نامیده می‌شوند.

این در حالی است که عدالت اقلیمی در دستور کار اجلاس آب و هوایی (کاپ 28) سازمان ملل در امارات متحده عربی قرار دارد.

Prosperity and poverty or rich poor economic business concept and financial metaphor as a wealth disparity concept with 3D illustration elements.

گزارش آکسفام نشان می‌دهد که در حالی که ۱ درصد ثروتمندترین افراد به زندگی دشمن محیط زیست تمایل دارند، انتشار گازهای گلخانه‌ای آن‌ها باعث بروز رنج‌های عظیم برای دیگران شده است.

بنا بر این گزارش، میزان دی‌اکسیدکربنی که این اقلیت تولید می‌کند برای ایجاد گرمای لازم به منظور مرگ 1 تا 3 میلیون نفر در سال‌های آینده کافی است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا