اخبارجهانجهان اسلامسوریه

سالروز میلاد باسعادت حضرت زینب سلام الله علیها

بنابر مشهورترین اقوال، حضرت زینب سلام الله علیها در پنجمین روز ماه جمادی الأولى سال پنجم هـجری قمری در مدینه به دنیا آمدند.

پس از آنکه خدای متعال به حضرت امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دختری عطا کرد ، نامگذاری او به «زینب» توسط پیامبر خدا صلی الله علیه وآله انجام شد و بنابر برخی روایات، جبرئیل این نام را از طرف خدای متعال به پیامبر اکرم الهام کرد.

پیامبر اکرم ، آن حضرت را به وصف «کرامت» ستودند و ایشان را به جده آن حضرت ، خدیجه سلام الله علیها تشبیه کردند ، و از همگان خواستند که حرمت آن حضرت را پاس بدارند.

برای آن حضرت القاب فراوانی نقل شده که مهم ترین شان عبارت اند از: عقیله بنی هاشم، عارفه، فاضله، معصومه صغری، عالمه غیر معلمه، نائبة الحسین، عقیلة النساء، فصیحة ، بلیغة و شریکة الحسین.

حضرت زینب سلام الله علیها را به سبب سختی‌های بسیاری که در زندگی دیدند، ام المصائب نیز لقب داده‌اند ، شهادت جد بزرگوارشان پیامبر اکرم، بیماری و به شهادت رسیدن مادرشان ، شهادت پدرشان امیرالمؤمنین ، شهادت برادرشان امام مجتبی ، واقعه کربلا و شهادت برادرشان سیدالشهدا ، و به اسارت رفتن در کوفه و شام از جمله وقایع سخت و تلخ زندگی ایشان به شمار می‌آید.

نام زینب سلام الله علیها ، به عنوان یکی از فقیهان قرن نخست هجری قمری ذکر گردیده و بسیاری از دانشمندان شیعه به شرح پاره‌ای از فضائل و ویژگی‌های ایشان پرداخته اند.

بسیاری از اندیشمندان اسلامی ، سخنان و خطبه‌های زینب در کوفه و همچنین در دربار یزید را که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش ایشان دانسته‌اند.

در برخی روایات و منابع تاریخی هم آمده که حضرت زینب هنگام حضور امام علی در کوفه، برای زنان آن دیار تفسیر قرآن ارائه می‌دادند.

سخنرانی ایشان در کوفه برای شنوندگان ، یادآور خطبه‌های پدر بزرگوارشان امیرالمؤمنین بود ، سخنان ان حضرت در کوفه و مجلس یزید و نیز گفتگوهای ایشان با عبیدالله بن زیاد، شبیه به خطبه‌های امیرالمومنین ، و خطبه فدکیه مادرشان حضرت زهرا دانسته شده است.

درباره زمان و مکان و چگونگی درگذشت حضرت زینب ، در منابع تاریخی تا سده هشتم هجری اطلاعات دقیقی وجود ندارد و اطلاعات موجود فقط تا زمانی را شامل می‌شود که کاروان اسیران وارد مدینه می‌شود ، با این حال در منابع متاخر گفته شده است حضرت زینب یکشنبه، ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری قمری وفات کرده اند.

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی چندی پیش در یکی از نشست های علمی ، در رابطه با مکان دفن حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند : مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی کتابی به نام دعا و زیارت دارند ، که در آن جا ذکر می کنند که امیرالمومنین سه دختر داشتند که نام هر سه زینب و کنیه آن ها ام کلثوم بود ، دو نفر از این بزرگواران ، هم دختر امیرالمومنین و هم دختر فاطمه زهرا بودند ، که مشهور به زینب و ام کلثوم هستند ، و اسم حضرت ام کلثوم هم زینب بوده است ، نفر سوم دختر امیرالمومنین بوده اما از فاطمه زهرا نبوده است.

معظم له در ادامه فرمودند : در کتاب دعا و زیارت ، از برخی علما نقل شده که سومین دختر امیرالمومنین که اسم او هم زینب و کنیه اش ام کلثوم بوده ، و مادرش حضرت زهرا نبوده و از همه هم کوچکتر بوده ، در زمانی که امام حسین زنده بودند ، در مدینه از دنیا رفته ، و امام حسین ، او را تشییع و دفن نموده اند.

ایشان در رابطه با محل دفن هر سه فرزند امیرالمومنین به نام زینب و کنیه ام کلثوم ، فرمودند : زینب کبری در دمشق دفن شده ، و زینب وسطی که به ام کلثوم مشهور است ، در مصر مدفون شده ، و زینب صغری که کنیه او هم ام کلثوم بوده در زمان امام حسین ، در مدینه درگذشته و همانجا دفن شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا