اخبارافغانستانجهان

شهرک‌ سازی‌های مشکوک طا.لبان؛ زمین هزاره‌ها را غصب و برای پاکستانی‌ها شهرک می‌سازد

همزمان با نشر خبرهایی از جابه‌جایی پشتون‌های تندرو سنی در استان‌های شمالی افغانستان از سوی طا.لبان؛ برخی منابع از شهرک سازی‌های مشکوک این گروه در استان غزنی ابراز نگرانی می‌کنند.

ساکنان مناطق هزاره نشین در استان غزنی می‌گویند طا.لبان صدها هکتار زمین ملکیت آن‌ها را غصب کرده و روی آن برای اعضای طالبان
پاکستانی شهرک سازی می‌کنند.

با افزایش شایعات در مورد جابه‌جایی خانواده ها و قبایل پشتون در مناطق شمالی و مرکزی افغانستان، منابع از ساخت شهرک های مشکوک در برخی مناطق از جمله استان غزنی خبر می‌دهند.

به گفته این منابع، طا.لبان کار ساخت چهار شهرک را در مرکز و شهرستان‌های ناوه، قره‌باغ و واغَظ این استان آغاز کرده ‌اند.

براساس ادعای منابع، کار این شهرک‌ها شش ماه قبل شروع شده است. به گفته منابع، بزرگ ‌ترین شهرک که هم اکنون کار آن به‌شدت جریان دارد، در شهرستان ناوه ساخته می‌شود که به‌ طور مستقیم از سوی شبکه ‌حقانی حمایت مالی می‌گردد.

همزمان‌، شهرکی در مرکز غزنی در حال ساخت است که بخشی‌هایی از زمین شهرک معلمین در آن غصب شده است.

همچنان منابع در شهرستان قر‌ه‌باغ ادعا می‌کنند که صدها جریب زمین شهروندان هزاره این شهرستان از سوی طالبان برای ساخت شهرک غصب شده و شهرک دیگری هم در واغَظ به هدف نامعلومی در حال ساخت است

براساس ادعای منابع مردمی، این منطقه سال‌ها ملکیت هزاره‌ها بوده و از آن سند دارند، اما طالبان به اسناد آنان توجه نکرده ‌اند.

به گفته آنان، غصب این منطقه و آغاز کار ‌شهرک ‌سازی مشکوک، سر‌و‌صداهای مردم‌ را به همراه داشته که طالبان برای مدتی محدود، کار ساختمانی را متوقف کردند.

منابع تاکید می‌کنند که طالبان از یک ‌هفته به این طرف بار دیگر کار ساخت این شهرک را سرعت بخشیده ‌اند.

این در حالی است که طالبان تا چند روز پیش در مورد چرایی ساخت این شهرک، جزییات ارایه نمی‌کردند.

اکنون با جابه‌جایی ۲۰ خانواده برگشت داده‌ شده از پاکستان، این گروه اعلام کرده ‌اند که این شهرک به خانواده‌های مهاجران برگشته از پاکستان، توزیع خواهد شد.

منابع می‌گویند که این اظهارات طالبان در حالی مشکوک به نظر می‌رسد که روند اخراج اجباری مهاجران از پاکستان، در چند هفته گذشته آغاز شده است، اما کار ساخت این شهرک ماه‌ها پیش عملا جریان داشت‌.
با این حال، منابع ادعا کرده ‌اند که در این شهرک‌ها مهاجرانی که عمدتاً خانواده‌های اعضای تحریک طالبان پاکستانی‌اند، جابه‌جا خواهند شد.

آنان مدعی ‌اند که اخراج یک‌باره‌گی مهاجران از پاکستان و آماده‌گی‌های قبلی طالبان برای جابه‌جایی آنان، مشکوک به نظر می‌رسد.

طالبان اما در مورد این ادعاها جزییات ارایه نکرده‌ اند.
گفتنی است که منابع ادعا کرده بودند که طالبان ده‌ها جریب زمین ملکیت شیعیان و هزاره‌ها را در منطقه سَراب شهرستان جَغَتُو تصاحب کرده ‌اند.

این گروه با غصب زمین که گفته می‌شود مربوط هزاره‌های این منطقه است، شهرک سازی کرده‌ و آن  شهرک را به کوچی‌ها توزیع کرده‌ اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا