اخبارجهانجهان اسلام

حمایت اتحادیه اروپا از قطعنامه سازمان ملل در مورد مسلمانان روهینگیا

اتحادیه اروپا در بیانیه ای پس از تصویب قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت ها در میانمار، اعلام حمایت کرده است.

اتحادیه اروپا وضعیت حقوق بشری مسلمانان و سایر اقلیت ها در میانمار را نگران کننده توصیف کرده است. این در حالی است که طی دو روز گذشته هم شمار زیادی از مردم روهینگیا از جمله زنان و کودکان از طریق قایق های چوبی به اندونزی فرار کردند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 24 آبان در بیانیه پس از تصویب قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر مسلمانان روهینگیا و سایر اقلیت ها در میانمار، اعلام حمایت کرده است.

این قطعنامه درباره جنایاتی است که طی سالیان متمادی علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار انجام شده است که در سال 2017 بیش از یک میلیون نفر را مجبور به فرار از کشور کرد.

این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل درخواست می کند که یک فرستاده ویژه جدید را تعیین کند. این متن حاوی حمایت قوی‌تری در رابطه با حقوق بشردوستانه بین‌المللی، در مورد حقوق کودکان است و تمرکز زیادی بر نیاز به پاسخگویی، از جمله از طریق رویه‌های جاری دادگاه بین‌المللی کیفری بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری، و کار مکانیسم تحقیق مستقل برای میانمار دارد.

از سال گذشته، وضعیت حقوق بشر و بشردوستانه در میانمار بیش از پیش بدتر شده است.

خشونت و درگیری های مسلحانه در سراسر این کشور گسترش یافته است و نیروهای مسلح و امنیتی میانمار استفاده گسترده، عمدی و بدون تبعیض از زور را علیه مردم غیرنظامی، از جمله با حملات هوایی و سوزاندن روستاها و اردوگاه های آوارگان، کشتار جمعی، شکنجه، افزایش داده اند.

معلولیت و خشونت جنسی و جنسیتی. سیاستمداران، روزنامه نگاران، فعالان جامعه مدنی و معترضان مسالمت آمیز همچنان خودسرانه بازداشت می شوند.

حکومت نظامی در بخش هایی از کشور وضع شده است و 18 میلیون نفر، یک سوم جمعیت، اکنون به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

در عین حال، ارتش میانمار همچنان عمداً مانع کمک‌های بشردوستانه برای رسیدن به نیازمندان از جمله پس از وقوع طوفان ویرانگر اخیرِ موکا که در ماه مه رخ داد، می‌شود.

با وضعیت کنونی میانمار، امید و چشم‌انداز اندکی برای بازگشت امن، داوطلبانه، آبرومندانه و پایدار آوارگان روهینگیا وجود دارد.

این همه در حالی است که این روزها نیز خشونت ها در بخش هایی از مناطق مرزی میانمار میان ارتش و ائتلافی از قبایل، باعث فرار هزاران تن از جمله مسلمانان شده است. روز سه شنبه 23 آبان، شمار زیادی از روهینگیایی ها عمدتا زنان و کودکان با قایق چوبی وارد استان آچه اندونزی شدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا