اخبارجهانجهان اسلام

نشست اضطراری اما بدون نتیجه ی سران کشورهای اسلامی در ریاض با تاکید بر ضرورت توقف فوری جنگ در غزه



نشست اضطراری سران کشورهای ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی روز شنبه ۲۰ آبان در ریاض برگزار شد.

ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران ، در این نشست خواهان تحریم اسرائیل و تروریستی شناختن ارتش آن از سوی دولت‌های اسلامی شد.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان هم بر پایان فوری عملیات نظامی و آزادی گروگان‌ها تاکید کرد.

نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی خود خواستار پایان محاصره غزه و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه شد. تاکنون تنها خروجی نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به قطعنامه سیاسی و غیرالزام‌آور مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ پنجم آبان ، ۲۷ اکتبر باز‌می‌گردد ، که قید الزا‌م‌آوری برای اسرائیل ندارد. از طرف دیگر به دلیل اختلافات جدی در میان اعضای دائم شورای امنیت و به‌ویژه مخالفت آمریکا با صدور هر‌گونه قطعنامه‌ای علیه اسرائیل، این شورا فعلا به بن‌بست رسیده است. همچنین دیگر تحرکات و نشستهای بین‌المللی فعلا راهکار مؤثر و فراگیری برای پایان‌دادن به جنگ حماس و اسرائیل ارائه نداد‌ه‌اند. بنابراین در مجموع به نظر می‌رسد که افق پیش‌رو نمی‌تواند در صحنه میدانی، وضعیت را برای ساکنان غزه بهبود ببخشد.

رهبران ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌ اسلامی هم در پایان نشست تاریخی‌شان در ریاض نتوانستند بر سر هیچ اقدام عملی علیه اسرائیل به توافق برسند. این در حالی بود که انواع پیشنهاد برای اقداماتی از این دست در نشست مطرح شده بود ، از تندترین پیشنهاد که ایران ارائه کرد و از همه کشورهای عضو درخواست شد تا ارتش اسرائیل را «تروریست» اعلام کنند تا پیشنهادهای ملایم‌تر، مانند قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل که بشار اسد مطرح کرد ، اما هیچکدام به نتیجه ای دست نیافت. این نشست پس از حملات خونین هفتم اکتبر گروه حماس علیه اسرائیل برگزار شد، حملاتی که به گفتۀ مقام های اسرائیلی در اثر آن حدود ۱۴۰۰ غیرنظامی کشته و ۲۳۹ نفر دیگر به گروگان گرفته شده اند. به گفته وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل گروه حماس قرار دارد، در نتیجۀ حملات هوایی و زمینی اسرائیل که در واکنش به حملات هفتم اکتبر گروه حماس آغاز شد، بیش از ۱۱ هزار تن که اکثراً افراد غیرنظامی کشته شده اند ، و از جمله ، ۴ هزار و ۴۰۰ تن از این قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند. اسرائیل میگوید که قصد نابودی گروه حماس را دارد و این گروه مسلح را مسئول افزایش تلفات از دو طرف دانسته و به استفاده از افراد غیرنظامی به عنوان “سپر انسانی” متهم میکند، اتهامی که گروه حماس که توسط ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا ، به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده، آن را رد میکند.

اسرائیل هم چنین اعلام کرده است که به حملات هوایی، بمباران‌ها و پیش‌روی در تهاجم زمینی به غزه ادامه می‌دهد و تا زمان آزادی گروگان‌ها پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس را نخواهد پذیرفت.

 پیش از نشست ریاض، شورای امنیت سازمان ملل هم روز جمعه در حالی درباره مسئله فلسطین ، نشست بی‌فایده و بدون خروجی عملی دیگری برگزار کرد که شکست این شورا در تصویب حتی یک قطع‌نامه درباره جنگ غزه، انتقادات زیادی را در زمینه ناکارآمدی آن به دنبال داشته است. در ابتدای این نشست، اعضای شورای امنیت به درخواست چین که ریاست دوره‌ای این شورا را بر عهده دارد، به احترام همه غیرنظامیان کشته‌شده در این درگیری‌ها یک دقیقه سکوت کردند و ایستادند. سپس تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، در سخنانی در این نشست هشدار داد که سیستم بهداشتی در غزه سقوط کرده و وضعیت این منطقه بسیار وخیم است. رئیس سازمان جهانی بهداشت بار دیگر خواستار آتش‌بس برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان شد و اذعان کرد که «در نوار غزه هیچ جایی و هیچ کسی در امان نیست». او همچنین خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت که این شورا دیگر به هدفی که برای آن تأسیس شده است، عمل نمی‌کند. اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت در حالی بود که گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، در این نشست مدعی شد حماس از بیمارستان‌‌ها به‌عنوان پایگاه عملیاتی و محل استقرار خود استفاده می‌کند. کشور‌های عضو سازمان همکاری‌ اسلامی، بدون شک قدرت کافی برای وارد کردن فشارهای معنادار و جدی به حماس و اسرائیل و پایان دادن به جنگ و خونریزی را دارند ، اما شکاف عمیقی که بین این کشورها وجود دارد ، موجب شده تا این کشورها هرگز نتوانند از این قدرت بهره ببرند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا