اخبارجهانجهان اسلام

۲۸ ربیع الثانی سالروز وفات علامه امینی

۲۸ ربیع الثانی سال ۱۳۹۰هجری قمری سالروز درگذشت علامه عبدالحسین امینی ، صاحب اثر نامدار و دائرةالمعارف ۱۱ جلدی «الغدیر» است.

الغدیر به بررسی تفصیلی مسئله ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام از جنبه‌ های گوناگون تاریخی، تفسیری، روایی، فقهی، ادبی، کلامی و اصولی پرداخته است و در همه ی این مقوله ها ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام را برای اهل تسنن اثبات می نماید.

علامه عبدالحسین امینی در سال ۱۳۲۰ هجری قمری، برابر با ۱۲۸۱ هجری شمسی، در تبریز متولد شد، وی تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند، در جوانی به نجف رفت و پس از گذراندن مراحل تحصیلی نزد مراجع معروف و محضر استادان برجسته ای چون آیت اللّه سید ابوالحسن اصفهانی، آیت اللّه میرزا محمد نائینی، آیت اللّه شیخ محمدحسین کمپانی و آیت الله شیخ محمدحسین کاشف الغطا، به درجه اجتهاد رسید.

وی در علـوم اسلامی مانند تفسیر، حدیث درایه و علـم رجال فقه و تاریخ گویی استاد و متبحری بی مانند بود ، که این مطلب را می توان بعد از انتشار کتاب شهدای راه فضیلت دریافت، چرا که مراجع و علمای بزرگ زمان هـم چـون آیات عظام سید ابـوالحسـن اصفهانی، حاج آقا حسیـن طباطبایی قمـی، شیخ آقا بزرگ تهرانـی، شیخ محمد حسین کمپانـی و شیخ محمد خلیل عاملـی به تحسین وی پرداختند.

اما بدون شک اثر ماندگار  که وی را به شهرت رساند، دائرةالمعارف ۱۱ جلدی «الغدیر» بود که امروزه در ۲۲ جلد به ‌زبان فارسی ترجمه شده است.

علمای اسلام بر این باور هستند که علامه امینی با نگارش الغدیر بزرگترین سند وحدت مسلمانان را به نمایش گذاشت و این کتاب منحصر به فرد را منبع و مرجع خود می دانند.

علامه امینی در الغدیر ، مساله ی ولایت تشیع را از جنبه‌های گوناگون تاریخی، تفسیری، روایی و حدیثی، فقهی، ادبی، کلامی و اصولی بررسی کرد.

یکی دیگر از ویژگی های این اثر که ارزش آن را دوچندان کرده آن است که مولف برای نگارش آن به کتابخانه‌های کشورهای مختلف از جمله عراق، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و کشورهای دیگر دنیا مسافرت کرده و از آنها بهره برده است.

نگارش کتاب الغدیر حدود ۴۰ سال به طول انجامید که روزانه ۶  ساعت از وقت علامه به آن تعلق داشت ، وی در باره منابع خود برای نگارش الغدیر گفته است : «من برای نوشتن الغدیر، ۱۰ هزار کتاب را از ابتدا تا انتها خوانده‌ام و به ۱۰۰ هزار کتاب مراجعه مکرر داشتم.»

علامه امینی در «الغدیر»  با نام‌بردن از ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین، که حدیث غدیر را روایت کرده‌ است، ولایت مطلقه ائمه معصومین علیهم السلام را از طریق اثبات خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام اثبات کرده و سپس ولایت غیر معصوم را نفی نموده است.

از دیگر آثار وی می‌توان به تحقیق و تعلیق بر کامل الزیارات، ادب الزائر لمن یمم الحائر، سیرتنا و سنتنا سیره نبینا و سنته، تفسیر فاتحه الکتاب اشاره کرد در واقع تالیفات امینی نشان از دقت نظر و نیز گستردگی حوزه دانش یا به اصطلاح جامعیت علمی او دارد.

این عالم وارسته علاوه بر خلق آثار بی بدیلی چون الغدیر، کتابخانه بزرگی در نجف با نام امیرالمؤمنین علیه السلام ، تاسیس کرد که حاوی ۵۰۰ هزار عنوان کتاب در زبان های مختلف و حدود ۷۰ هزار نسخه خطی است.

وی در پرورش افرادی توانمند در دفاع از دین از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کرد ، این عالم فرهیخته همواره سعی داشت تا تمام کتاب های مورد نیاز محققان این حوزه را در اختیار آنان قرار دهد.

«محمدباقر محمودی» محقق معاصر و مصحح کتاب‌ های «بحارالانوار» جلد مربوط به معاویه، «تاریخ ابن عساکر» جلد مربوط به امام مجتبی علیه السلام، یکی از محققان پرورش یافته مکتب وی است.

«علامه اسد حیدر» محقق بزرگ شیعه در نجف و مولف کتاب ارزشمند «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» نیز از جمله محققانی به شمار می رود که آن زمان که هنوز کار تالیف این کتاب را آغاز نکرده بود، برای نگارش مقاله ‌ای درباره امام جعفر صادق علیه السلام از علامه امینی درخواست کمک کرد.

علامه امینی معتقد بود که موضوع “زیارات” و “ادعیه” بدان گونه‌ که در مکتب تشیع مطرح شده در هیچ دین و مذهبی طرح نگردیده است ، و اگر کسی با این زیارات و ادعیه مانوس بشود و متوجه باشد که چه می‌خواند و فلسفه و حکمتش را بداند، این فرد، شیعه بی‌سوادی نمی‌شود.

علامه امینی در ظهر روز جمعه ۱۲ تیر ماه ۱۳۴۹ه‍جری شمسی برابر با ۲۸  ربیع‌الثانی ۱۳۹۰ه‍جری قمری در 68 سالگی در تهران درگذشت و پیکر او به کتابخانه امیرالمؤمنین علیه السلام در شهر نجف اشرف که خود، بنیانگذارش بود ، انتقال و به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا