اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : اسلام ، یک واقعیت بیشتر ندارد و بر همین اساس ، سایر مذاهب باطل هستند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز چهارشنبه بیست و سوم ربیع الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در این نشست ، با اشاره به آیه ۱۹ سوره آل عمران : إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ، همانا دین (پسندیده) نزد خدا اسلام است ، فرمودند : دین به معنی و منزله ی راه است ، اگر خیابانی را فرض کنید که دارای کوچه هایی است ، خیابان را می توان تشبیه به قرآن ، و کوچه ها را تشبیه به مذهب نمود ، حال چون برخی از افراد ، در این خیابانِ اسلام ، کوچه زده اند ، اسم آن ها ، مذاهب شده است.

معظم له در ادامه فرمودند : اسلام ، یک واقعیت بیشتر ندارد و بر همین اساس مذاهب باطل هستند ، لذا آنچه که افرادی نظیر احمد بن حنبل ، مالک ، محمد بن ادریس شافعی ، و ابوحنیفه ، ارائه نموده اند نیز باطل است.

ایشان با تاکید بر این که حکم خدا یکی است و این گونه نیست که برای موضوعی ، خدای متعال ، دو حکم متفاوت بدهد ، فرمودند : این که فقهای شیعه ، برداشت های مختلفی در رابطه با برخی از مسائل فقهی دارند ، در جای خود به این مساله ، اشاره شده ، و علما ، به نحو تفصیلی ، بدان پاسخ داده اند ، لذا اگر دو فقیه ، مانند شیخ مفید یا شیخ طوسی ، در یک مساله ، به دو گونه ی متفاوت ، فتوا می دهند ، این بدان معنا نیست که حکم خدا هم دو گونه است ، چرا که ما دو نوع حکمِ خدا نداریم.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : از آنجا که حکم خدا ، یکی است ، بنابراین تعبیر شده که فتوای فقیه مُنَجِّز و مُعَذّر است ، و آن فقیهی که متقی است و سالیان فراوانی در این مسیر ، زحمت کشیده ، و در مساله ای ، فتوا داده که حکم آن ، واجب است ، اگر در واقع هم واجب است ، این منجّز است ، یعنی رسیدنِ فقیه به این نظر ، موید آن وجوب واقعی بوده ، و قطعی ، حتمی و مسلم بودنِ آن را برای آن فقیه و مقلدان او ، روشن می کند ، اما اگر نظر آن فقیه ، در واقع ، وجوب نیست ، با توجه به آن که فقیه ، اهل خبره و متقی است ، و با ممارست و زحمت به این جایگاه دست یافته ، اما این حکم سببِ معذر بودن ، یعنی پذیرش عذر او و مقلدانش نزد خدای متعال می شود.

ایشان در ادامه فرمودند : در حقیقت ، اسلام یکی است ، و همه ی مذاهب باطل هستند ، و این که به شیعه هم مذهب امام جعفر صادق علیه السلام می گویند ، از این باب است که به سایر موارد هم که مذهب گفته شده است ، و تمامی آن ها از ابوحنیفه تا احمد بن حنبل ، تا محمد بن ادریس شافعی ، تا مالک ، شاگرد مستقیم یا باواسطه ی امام صادق بوده اند ، از این باب ، گفته می شود مذهب جعفری ، لذا این مساله ، اعتباری است و نه واقعی.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به روایت مشهور : حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ‌الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ ، فرمودند : هیچ چیزی از احکام اسلام ، از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا روز قیامت ، تغییر پیدا نمی کند ، مگر موضوع حکم عوض شود ، مثلا بچه ای نابالغ بوده ، و بعدا بالغ شده است ، لذا چون موضوع عوض شده ، حکم آن متفاوت می شود ، یا مثلا اگر چیزی نجس یا متنجس بوده ، و بعدا استحاله شود ، چون موضوع ، عوض شده ، حکم تغییر پیدا می کند ، وگرنه تا موضوع ، عوض نشود ، هیچ حکمی با توجه به شرایط امروز و دیروز ، تا روز قیامت ، عوض نمی شود ، و در این مساله ، شک و شبهه ای نیست.

معظم له با اشاره به برخی مسائل ، در مورد فردی که از راه غیرمشروع متولد شده ، فرمودند : کسی که از راه غیرمشروع ، دنیا آمده ، حلال زاده نیست ، اما ممکن است اهل بهشت شود ، و در این زمینه وایاتی هم وجود دارد ، لذا اگر پدر و مادر ، از راه حرام و فساد ، موجب تولد فرزندی شدند ، او فرزند آنان محسوب می شود ، و برادر و خواهر سایر فرزندانی است که از راه حلال ، به دنیا آمده اند ، و نمی تواند با آن ها ازدواج کند.

ایشان در ادامه فرمودند : فقط برخی چیزها ، مناسب مقام شرع نیست ، یعنی اگر بچه ای از راه فساد و حرام متولد شده ، حتی اگر انسان خوبی شود ، حتی ممکن است عادل شود ، و به بهشت برود ، اما این شخص نمی تواند امام جماعت یا مرجع تقلید شود ، چرا که در مقام شرع ، این مساله عیب و نقص در نظر گرفته شده ، نه این که خود آن شخص ، مشکل داشته باشد.

آیت الله العظمی با اشاره به برخی از روایات و نقل برخی از فقها ، فرمودند : اتفاقا در روایات هم آمده ، و فقها هم فرموده اند که بچه ای ولدالزناست ، ممکن آدم خوبی شود ، چون که خوب شدن ، به اختیار انسان است ، و کسی به اختیار خود ، به جهنم نمی رود ، لذا دلیل نمی شود که چون پدر و مادر کسی که باعث شده اند ، فرزند آنها ، حرام متولد شود ، حتما جهنمی شود ، چرا که اگر خودش در دنیا کار بدی نکرد ، با آنکه ولدالزناست ، چون خدا به او عقل و شعور و درک داده ، اگر با این اختیار خود ، کارهای بدی مرتکب نشد ، به بهشت می رود ، و فقها از جمله صاحب جواهر ، و دیگران ، به این مطلب ، اشاره کرده اند.

معظم له با اشاره به آیه ۱۹ سوره روم : يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ ، آن خدایی که زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورد ، فرمودند : این یکی از قدرت های خدای بزرگ است که در قدرت غیر از خدا نیست ، مثلا یک آدم خیلی خوب ممکن است که فرزندش بد شود ، نه اینکه به اجبار بد شود ، بلکه با اختیار خود ، بد شود ، و گاه ممکن است که یک آدم خیلی بد ، فرزندش خوب بشود.

ایشان با اشاره به یکی از علمای شیعه به نام کشاجم ، فرمودند : یکی از علمای معروف شیعه ، کشاجم است ، او بدین جهت خود را «کشاجم» نامید که هریک از حروف پنج‌گانه این لفظ، اشاره به یکى از دانش‌های او داشت: «ک»= کتابت، «ش»= شعر، «ا»= ادب یا انشاد، «ج»= جدل یا جود و «م» = متکلم یا منطقى و یا منجم بودن او ، وی نواده ی سندی بن شاهک بوده ، یعنی سندی بن شاهک ملعون ، از او نواده ای به این خوبی متولد می شود ، که از علمای شیعه است و این معجزه خداست که می تواند در نطفه ی سندی بن شاهک ، فردی از علمای خوب بشود ، و یا بالعکس مانند پسر نوح.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به آیات ۴۵ و ۴۶ سوره نوح : وَنَادَىٰ نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ ، قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ ، و نوح به درگاه خدا عرض کرد: بار پروردگارا، فرزند من از اهل بیت من است (که وعده لطف و نجات به آنها دادی) و وعده تو هم حتمی است و قادرترین حکمفرمایانی ، خدا خطاب کرد که ای نوح، فرزند تو هرگز با تو اهلیت ندارد، زیرا او را عمل بسیار ناشایسته است ، فرمودند : در اینجا فرزند پیامبری مانند نوح ، آدم بدی شده است.

معظم له در ادامه فرمودند : من بارها عرض کرده ام که قرآن چند بار بر پیامبر اکرم نازل شد ، يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ ، اینجا قرآن است ، و پس از آن گفت : فی علی ، که این کلام ، شان نزول آن آیه است ، اما جزء قرآن نیست ، و لذا آن چه که جبرئیل گفته ، به عنوان شان نزول گفته و تاویل آن آيه است ، و نه خود قرآن ، و امیرالمومنین ، تمامی قرآن را همراه با شان نزول ، و تاویل آن نوشته اند ، و پس از شهادت رسول خدا ، امیرالمومنین ، این قرآن را که حاوی تفسیر و تنزیل و تاویل بوده ، به جماعت عرضه کردند ، اما جماعت ان را نپذیرفتند.

ایشان با تاکید بر آن که قرآن ، همان چیزی که هم اکنون در دست ماست ، فرمودند : هیچ زیاده و نقصانی در این قرآن نیست ، اما در برخی از روایات ، وارد شده که شان نزول برخی از آیات چه چیزی است ، مانند کلمه ی فی علی ، و یا برخی از تفاسیر ، که تفسیر از شئون معصومین است ، و اگر کسی غیر از معصومین قرآن را به رای خود تفسیر کند ، روایت آمده : من فسّر القرآن برأيه فليتبوأ مقعده من النار ، لذا تفسیر قرآن متعل به خدا و اهل بیت علیهم السلام است ، و اهل بیت هم از خدا نقل می کنند ، وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با فردی که پس از مرگ اموالی ندارد ، فرمودند : روایت دارد که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله در رابطه با شخصی که از دنیا رفت و مدیون است و اموالی برای پرداخت دِین خود ندارد ، فرمودند : فَاِلَیّ و عَلَیّ یعنی بیاید نزد من ، چون به گردن من است ، یعنی واجب است بر من که این دِین را بدهم ، لذا فقهای مسلمین حتی نواصب اجماع کرده اند که چون این روایت از پیامبر اکرم نقل شده ، بر حاکم اسلامی که بیت المال نزد اوست ، واجب است که دیون مسلمانان را پرداخت کند ، و در برخی روایات آمده که اگر حاکم اسلامی دیون مسلمانان را پرداخت نکرد ، گناهش به گردن حاکم اسلامی است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : راه تشخیص زمان ظهر شرعی ، توصیه به حکمت و موعظه ی حسنه در تربیت فرزندان ، حکم نکاح معاطاتی ، حکم فروختن کلیه ، حکم هبه ی مُعَوَّضه ، حکم افرادی که مال خود را در راه خدا انفاق می کنند تا ارثی برای فرزندان خود بجا نگذارند ، و توضیحاتی در مورد جبر و اختیار ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۱ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا