اخبارافغانستانجهان

درگذشت شاه علی‌اکبر شهرستانی، نویسنده و پژوهشگر مطرح افغانستان

شاه‌ علی‌اکبر شهرستانی، نویسنده، پژوهشگر و استاد سابق دانشگاه کابل در لندن درگذشت. برخی رسانه‌ها به نقل از خانواده این پژوهشگر نوشته ‌اند که او در سال‌های اخیر دچار «یک بیماری مزمن» بود.

شاه علی اکبر شهرستانی، استاد پیشین دانشگاه کابل، محقق، نویسنده و از چهره‌های بنام اکادمیک افغانستان در سن ۹۴ سالگی در بیمارستانی در لندن درگذشت.

درگذشت شاه علی‌اکبر شهرستانی با واکنش شماری از مقام‌های حکومت پیشین، نویسندگان و فرهنگیان افغانستان مواجه شده است.
سلطان علی کشتمند، نخست وزیر پیشین افغانستان که در لندن زندگی می‌کند، در واکنش به درگذشت آقای شهرستانی در صحبت با رسانه‌ها او را «شخصیت برجسته سیاسی و فرهنگی افغانستان» خواند.

عباس بصیر، وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان هم، آقای شهرستانی را «از چهره‌های صاحب نام اکادمیک» این کشور توصیف کرده است.

محمدقاسم وفایی‌زاده، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز نوشته است که«یکی از حوزه‌های تحقیق و تولید علمی استاد شهرستانی، تاریخ، فرهنگ و زبان مردم هزاره بود که در آن آثار ارجمندی به جامعه‌ی علمی کشور تقدیم نموده است».

شاه علی اکبر شهرستانی متولد سال ۱۹۲۹ میلادی در استان دایکندی در افغانستان بود و در دانشگاه کابل در رشته زبان و ادبیات تحصیل کرد و سپس در همین رشته استاد این دانشگاه شد.
کتاب‌های «قاموس لهجه دری هزاره‌گی»، «تاریخ هزاره»، «ادبیات و زبان فارسی دری معاصر در افغانستان»، « هَجْوْ در ادبیات زبان دری» از جمله آثار برجسته شاه علی‌اکبر شهرستانی‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا