اخبارجهانجهان اسلام

ژاپن خواستار تحقیق در مورد جنایات علیه اویغورها شد

بیش از ۱۵۰ نفر در ۳۰ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ در مجمع بین المللی اویغور در پارلمان ژاپن در توکیو شرکت کردند.

در توکیو، شرکت‌کنندگان در مجمع بین‌المللی اویغور راه‌های قانونی برای رسیدگی به سرکوب گروه‌های مسلمان توسط چین را بررسی کردند.

نمایندگان پارلمان ها از سراسر جهان با صدور بیانیه ای مشترک از ژاپن خواستند تا تحقیقات مستقلی درباره نقض حقوق اویغورها در سین کیانگ توسط دولت چین انجام دهد و مقامات حزب کمونیست را که در آن نقش داشته اند، تحریم کند.

بیش از ۱۵۰ شرکت کننده، از جمله حدود ۷۰ قانونگذار از کشورهای مختلف، سیاستمداران، فعالان و نمایندگان گروه های جامعه مدنی در ۳۰ تا ۳۱ اکتبر در مجمع بین المللی اویغورها در پارلمان ژاپن در توکیو شرکت کردند تا در مورد واکنش های بین المللی نسبت به تجاوزهای صورت گرفته علیه اویغورهای عمدتاً مسلمان که در منطقه دورتر غربی سین کیانگ زندگی می کنند ، با نگاه حقوق بشری ، این مساله را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند .

مقامات چینی حدود ۱.۸ میلیون اویغور و اقلیت ترک را در سین کیانگ در اردوگاه های “کار اجباری” بازداشت کرده اند ، سازمان ملل نیز شواهدی از شکنجه، کار اجباری تحمیلی دولتی و خشونت جنسی علیه اویغورها یافته است و ایالات متحده و سایر دولت های غربی هم اقدامات چین را جنایت علیه بشریت و نسل کشی اعلام کرده اند.

پکن اما این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید که این تأسیسات ، مراکز آموزش حرفه‌ای بوده و علاوه بر ان مدت هاست که این مراکز را تعطیل کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: علی‌رغم ادعاهای اخیر دولت چین مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌های کار اجباری ، این وضعیت در حال تشدید است، به طوری که میلیون‌ها اویغور همچنان خودسرانه در اردوگاه‌های کار اجباری چین بازداشت می‌شوند و افراد دیگر هم با محکومیت‌های طولانی‌ترِ زندان مواجه هستند.

در این سند تاکید شده که دولت ها بایستی تلاش‌ها برای مستندسازی نسل‌کشی اویغورها و استفاده از روابط تجاری با چین برای رسیدگی به وضعیت اسفناک اویغورها آغاز نمایند.

دولکون عیسی، رئیس کنگره جهانی اویغور به شرکت کنندگان در این مجمع گفت: جهان تنها شامل ایالات متحده و پارلمان اروپا نیست، بلکه شامل آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا نیز می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از دلایلی که ما میزبانی این مجمع را در ژاپن انتخاب کردیم، به همین دلیل است، زیرا ژاپن علاوه بر اینکه یک قدرت دموکراتیک در همسایگی چین است، یکی از بزرگترین بازیگران قدرت اقتصادی در آسیا است.

“شکستن سکوت”

دولگون عیسی هم چنین گفت : یکی دیگر از دلایلی که برگزار کنندگان این مجمع ، ژاپن را به عنوان میزبان انتخاب کردند، شکستن سکوت سایر کشورهای آسیایی است که با اتفاقاتی که برای اویغورها می‌ افتد و کسانی که در مورد نسل‌کشی اویغورها سکوت کرده‌اند، آشنا نیستند.

لازم به ذکر است که اولین مجمع بین المللی اویغور در نوامبر ۲۰۲۲ در بروکسل برگزار شد.

دولکون عیسی در ادامه افزود : اگرچه توکیو نقض حقوق در سین کیانگ را به عنوان نسل کشی یا جنایت علیه بشریت به رسمیت نشناخته است، اما پارلمان ژاپن قطعنامه نادری را تصویب کرد که در آن نسبت به مسائل حقوق در چین از جمله رفتار با اویغورها ابراز نگرانی کرد.

هیرواکی مارویاما، رئیس انجمن ملی قانونگذاران محلی حامی اویغورها هم در این نشست گفت: مشکل اویغور مشکلی برای تمام بشریت است.

پل استراوس، که به عنوان یک سناتور به نمایندگی از کلمبیا در این مجمع شرکت کرده بود هم گفت : ایالات متحده به عنوان کشوری که تساهل مذهبی را رعایت می کند و آزادی را تشویق می کند ، با اعلام نسل کشی، با به چالش کشیدن چین در مورد مسائل حقوق بشر، گام درستی برداشت.

استراتژی های حقوقی

مایکل پولاک، یک مقام دادگستری در بریتانیا هم در این مجمع گفت که شرکت کنندگان در این کنفرانس ، راهبردهای قانونی را که می توانند برای رسیدگی به این موضوع پس از ارائه شکایت کیفری به دادگاهی در آرژانتین اتخاذ کنند، بررسی کردند.

پولاک به نمایندگی از کنگره جهانی اویغور و پروژه حقوق بشر اویغور، پرونده ای جنایی را در آگوست ۲۰۲۲ تشکیل داد و ادعا کرد که چین از طریق سیاست های سرکوبگرانه خود که مسلمانان را در سین کیانگ هدف قرار داده است، مرتکب نسل کشی و جنایت علیه بشریت شده است.

این شکایت به دادگاه بوئنوس آیرس بر اساس مقررات صلاحیت جهانی مندرج در قانون اساسی آرژانتین ارسال شد ، این مفاد به دادگاه‌های کیفری این کشور اجازه می‌دهد تا جنایات بین‌المللی مانند نسل‌کشی، شکنجه و جنایات علیه بشریت را در هر کجای دنیا که اتفاق می‌افتد تحقیق و محاکمه کنند و قضاوت کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا