اخبارجهان

تلاش های سازمان بهداشت جهانی برای بهتر شدن وضعیت سلامت ، در زندگی یک میلیارد انسانی که مهاجرت یا خانه خود را ترک کرده اند

یک میلیارد نفر در سراسر جهان در حال حاضر به انتخاب خویش و یا به اجبار خانه های خود را ترک کرده اند.

بهداشت عمومی این دسته از انسان ها که یک هشتم کل جمعیت جهان را شامل می شود ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای این مساله را مورد توجه قرار داده است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اولین برنامه تحقیقاتی جهانی خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد که یک میلیارد نفر در سراسر جهان در حال حاضر به انتخاب خویش و یا به زور خانه های خود را ترک می کنند.

در این بیانیه ی این نهاد بین المللی آمده است که در حال حاضر یک میلیارد نفر به دلیل عوامل مختلف هم چون جنگ، درگیری، نابرابری درآمد و مخارج زندگی ، شرایط بد اقتصادی کشور محل اقامت، تمایل به شهرنشینی و هم چنین تغییرات اقلیمی ، خانه‌های خود را با انتخاب یا به زور ترک می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی در ادامه گفته است:  فقدان دانش جامع در مورد اینکه چه چیزی برای حمایت بهتر از سلامت افراد ، در هنگام مهاجرت و جابجایی لازم است، وجود دارد.

این سازمان در ادامه آورده است که در دستور کار این نهاد بین المللی ، انجام تحقیقات و پژوهش لازم برای دستیابی به این سوال هاست که هدف از این گونه مهاجرت ها و نیازهای بهداشتی مهاجران چه چیزهایی می تواند باشد ، تا در سیاست ها و شیوه های پاسخگویی به آنچه که به وضعیت فعلیِ پناهندگان و همه جمعیت‌هایی که به زور آواره گردیده اند ، منجر شده است ، تجدید نظر شود.

این نهاد بین المللی در ادامه افزوده که چنین شکاف و عدم پاسخگویی و عدم پذیرش مسئولیت در قبال این حجم وسیع از انسان هایی که مجبور به مهاجرت و جابجایی و ترک خانه و کاشانه ی خود شده اند ، در راه رسیدن به دانش لازم به منظور دستیابی به رفاه این دسته از افراد  تأثیر می‌گذارد ، و پیشرفت جهانی را به سمت پوشش همگانی سلامت و اهداف توسعه پایدار می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده که در طول فرآیند مشورتی یک ساله ، که در دستور کار تحقیقاتی جهانی این سازمان، قرار گرفته، بر پنج موضوع تحقیقاتی اولویت دار توافق شده که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد.

این موضوعات شامل راه‌هایی برای افزایش دسترسی به خدمات و دستیابی به پوشش بهداشتی فراگیر، اقداماتی برای پاسخ‌دهی بیشتر به آمادگی فوریت‌های بهداشتی، درک بهتر از عوامل تعیین‌کننده سلامت و راه‌های رسیدگی به آن‌ها، امکان دسترسی بیشتر به گروه‌های تحت تحقیق مهاجران و جمعیت های آواره اجباری، و راه های جدید برای همکاری در تحقیق و ترجمه پژوهش ها به منظور بهره گیری در سیاست گذاری و اجرایی شدن آن ها ، می باشد.

تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت در این زمینه گفت: اولین دستور کار تحقیقاتی جهانی WHO در مورد سلامت، مهاجرت و جابجایی ، برداشتن گام های مهم و تلاش های لازم برای هدایت سیاست ها و اقدامات مبتنی بر یافته ها و ضرورت های به دست آمده است.

او هم چنین  افزود: این گزارش با پر کردن شکاف دانش بر روی نیازهای بهداشتی برخی از آسیب‌پذیرترین جمعیت‌های جهان، به ما کمک می‌کند تا در دنیایی که به طور فزاینده‌ای در حال حرکت مهاجرت و جابجایی است، بتوانیم زندگی مناسبی داشته باشیم.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا