اخبارافغانستانجهان

بانک جهانی: نرخ بیکاری در افغانستان دو برابر افزایش یافته است

بانک جهانی گفته است که پس از روی کار آمدن گروه طالبان، اقتصاد افغانستان رو به رکود است. در گزارش تازه این بانک آمده که سطح بیکاری در میان جوانان و زنان به طرز نگران ‌کننده ‌ای بالا رفته و مردم توان پرداخت آن را ندارند.

براساس گزارش بانک جهانی، بخش مالی افغانستان با بی‌ثباتی روبه‌رو است و از مشکلات نقدینگی رنج می‌برد.همزمان با این گزارش بانک جهانی، شهروندان افغانستان هم می‌گویند که بیکاری دوام‌دار و نبود فرصت‌های شغلی، شرایط زندگی را برای‌شان دشوار ساخته است.

این در حالی است که دفتر هماهنگ‌کننده بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) گفته است که افغانستان با یک بحران انسانی بی‌سابقه با خطر جدی فروپاشی سیستماتیک و فاجعه انسانی مواجه است.

به گفته اوچا، این بحران علاوه بر هزینه‌های انسانی غیرقابل تصور، بسیاری از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته از جمله حقوق زنان را نیز به عقب برگردانده است.

این نهاد افزوده که سقوط افغانستان به دست طالبان، سقوط سریع اقتصادی، افزایش گرسنگی، افزایش سوء تغذیه، افزایش شدید فقر شهری و روستایی، فروپاشی سیستم بهداشت عمومی، خفقان رسانه‌ها و جامعه مدنی و محرومیت تقریباً کامل زنان را در بر داشته است.

نگرانی‌ها از افزایش بحران‌های بشری در حالی مطرح می‌گردد که دولت های پاکستان و ایران روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان در این کشور را تشدید کرده اند.

پاکستان به همه مهاجرانی که مدارک لازم اقامتی در این کشور را ندارند، هشدار داده است که تا یک روز دیگر این کشور را ترک کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا