اخبارافغانستانجهان

نگرانی‌ها از افزایش حملات علیه شیعیان هزاره در افغانستان

به دنبال انفجار در یک باشگاه ورزشی در منطقه شیعه نشین در غرب کابل؛ نگرانی‎ها از شدت حملات هدفمند علیه شیعیان هزاره در افغانستان افزایش یافته است. همزمان؛ منابع از افزایش آمار تلفات این حمله به شش شهید و 11 زخمی خبر داده اند. گروه تندرو سنی داعش مسئولیت این حمله علیه شیعیان هزاره را برعهده گرفته است.

از زمان تسلط دوباره گروه طالبان بر افغانستان، حملات تروریستی علیه شیعیان هزاره در این کشور همچنان ادامه داشته است؛ حملاتی که در راستای تداوم «نسل کشی هزاره» دانسته می شود.

در تازه ترین مورد، شام روز پنجشنبه 4 آبان، یک باشگاه ورزشی در منطقه دشت برچی در غرب کابل هدف حمله انفجاری قرار گرفت که منجر به شهادت و مجروحیت ده‌ها جوان شیعه و هزاره گردید.

منابع گفته اند انفجار آنقدر قدرتمند بوده که صدای آن در مناطق مختلف غرب کابل شنیده شده و در میدان نزدیک به محل انفجار، خانه ها را به شدت لرزانده است. آمار منتشر شده توسط شماری از بیمارستان های غرب کابل نشان می دهد که در این انفجار دستکم شش نفر شهید و 11 نفر دیگر زخمی شده اند.

منابع محلی به رسانه‌ها گفته اند که این انفجار زمانی رخ داد که بیش از 50 جوان ورزشکار در این باشگاه ورزشی در حال تمرین «مشت زنی» بودند.

به گفته این منابع، قربانیان این انفجار همه نوجوان و جوان های بین 14 تا 22 سال هستند که برای مسابقه ورزشی در سطح شهر کابل، آماده می شدند. با توجه به شدت این انفجار و تخریب گسترده ساختمان و خانه های اطراف آن، احتمال فزایش شمار شهدا و زخمی های آن وجود دارد.

گروه تندرو سنی داعش با پذیرش مسئولیت این حمله گفته است که اعضای این گروه با بمب ‌گذاری تجمع شیعیان را هدف قرار داده ‌اند. داعش ادعا کرده است که در این انفجار ۳۵ نفر کشته یا زخمی شده ‌اند.

منطقه شیعه نشین غرب کابل در بیش از دو سال گذشته شاهد حملات مرگبار تروریستی بوده است؛ حملاتی که مساجد، مکتب ها، دسته های عزاداری و مکان های ورزشی را هدف قرار داده است.

پس از حمله به «باشگاه مشت زنی ملت» در این منطقه، نگرانی های ساکنان محل از تأمین امنیت و آغاز موج جدیدی از حملات در این منطقه، ابراز نگرانی می کنند.

ساکنان غرب کابل طالبان را متهم به «بی توجهی» در تأمین امنیت شان می کنند و حتی شماری، این گروه را به دست داشتن در حملات به مناطق و محلات شیعه نشین، متهم می کنند.

حملات گسترده و مرگبار بر شیعیان هزاره در غرب کابل، از سوی فعالان فرهنگی، سیاسی و مدنی، به معنای «تداوم نسل کشی» و «حملات سیستماتیک» علیه آنان به دلیل «هویت قومی» و «مذهبی» دانسته می شود.

شیعیان و هزاره های افغانستان تا اکنون بارها در اعتراضاتی که در سراسر جهان راه اندازی شده، این حملات را به هدف «نسل کشی هزاره ها» دانسته اند و خواستار به رسمیت شناسی «نسل کشی هزاره ها» از سوی سازمان ملل متحد و جامعه جهانی هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا