اخبارافغانستانجهان

محکومیت تبعیض نظام‌مند علیه زنان در افغانستان از سوی 12 عضو شورای امنیت

دوازده عضو شورای امنیت سازمان ملل، از جمله سه عضو دایم این شورا در بیانیه‌ای تبعیض نظام‌مند طالبان علیه زنان را محکوم کردند.

این کشورها شامل برزیل، آلبانی، اکوادور، فرانسه، امریکا، گابن، ژاپن، مالت، سوئیس، امارات متحده و بریتانیا می‌شوند. نمایندگان این کشورها در بیانیه‌ای مشترک نوشتند که «نقض آشکار حقوق بشر و تبعیض نظام‌مند» و اقدامات طالبان علیه زنان می‌تواند مصداق آزار و اذیت براساس جنسیت باشد.

این دوازده کشور در بیانیه روز چهارشنبه، سوم آبان، تاکید کردند که تضمین شرایط برای مشارکت کامل زنان در تمام فرآیندهای تصمیم‌گیری به پیشبرد صلح و امنیت بین المللی کمک می‌کند.

با وجود محکومیت‌های پیوسته سازمان‌ ملل متحد و کشورهای اسلامی، طالبان از هیچ یک از مواضع خود در قبال زنان عقب ‌نشینی نکرده است. به گفته نهادهای حقوق بشری، طالبان زنان را از جامعه حذف کرده است.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان با صدور بیش از ۵۰ فرمان محدودیت‌های گسترده‌ای علیه زنان وضع کرده است. طالبان بسیاری از حقوق بنیادی زنان از جمله آموزش، اشتغال، سفر، ورزش و تفریح در پارک‌ها را ممنوع کرده و برای توجیه مواضع خود در این زمینه، آن را مبتنی بر شریعت و مسئله داخلی خود دانسته است.

نهادهای حقوق بشری سیاست‌های منع آموزش، کار و سفر را مصداق بارزی از آپارتاید جنسیتی توصیف می‌کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا