اخبارجهان

۲۷ اکتبر روز جهانی میراث سمعی و‌بصری با نگاهی گذرا به نواهای خاطره انگیز و ماندگار مذهبی چند دهه اخیر

۲۷ اکتبر، مصادف با ۵ آبان توسط یونسکو به عنوان روز جهانی میراث سمعی و بصری معرفی شده است.

هدف از این نامگذاری، نشان دادن اهمیت حفاظت از اسنادی از قبیل عکس، فیلم، مستند، و برنامه های رادیویی برای نسل های آینده است که نشان دهنده ی تاریخ و میراث جوامع مختلف است.

بدون حفاظت از این آثار، شاید حتی خاطرات میراث گذشتگان هم به مرور فراموش شود.

خبرگزاری اخبار شیعه با تهیه گزارشی تلاش نموده تا در حد توان ، برخی از آثار سمعی و بصریِ ماندگار مذهبی در دهه های گذشته را که یادآور خاطرات زیبایی در اذهان مردم مومن و متدین بوده ، با به تصویر کشیدن مجدد آن یادآوری نماید.

امروزه یونسکو با همکاری با شورای هماهنگی اتحادیه آرشیوهای دیداری‌-‌ شنیداری و سایر نهادهای مرتبط با حفاظت از میراث در سراسر جهان، نقشی محوری در حفظ و به اشتراک گذاردن این اسناد که کم دوام و در معرض نابودی هستند، ایفا می‌کند. لذا این سازمان  روز ۲۷ اکتبر را بعنوان روز جهانی میراث دیداری شنیداری تعیین کرده است.

برنامه حافظه جهانی یونسکو با هدف نگهداری از میراث مستند ارزشمند و نیز افزایش آگاهی‌ها در مورد ارزش غیرقابل اندازه‌گیری این میراث برای نسل‌های حال و آینده شکل گرفت.

حفظ و نگهداری از میراث دیداری‌-‌ شنیداری جهان در واقع به منزله حفاظت از حافظه جمعی ما و انتقال آن به نسل‌های آینده است، و لازمه ایجاد آینده‌ای مشترک بر مبنای تفاهم و گفتگو، فهمیدن و آشنایی با گذشته است.

بدون شک مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام که با پنج زبان زنده ی دنیا و شش شبکه جهانی تلویزیونی، به صورت تصویری، چندین سال است که میراث و آموزه های اهل بیت علیهم السلام و شیعیان را در زمینه های گوناگون به تصویر کشیده و آرشیو عظیم و گسترده ای از مبانی دینی و مذهبی را ثبت کرده، با گنجینه ی عظیمی  که در اختیار دارد، خود طلایه دار و سرسلسله ی این میراث بزرگ سمعی و بصری بوده که می تواند یادگاری ماندگار برای آیندگان باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا