اخبارجهان

51کشور بیانیه مشترکی را در سازمان ملل متحد علیه تخلفات چین علیه اقلیت مسلمان اویغور امضا کردند

بیش از 51 کشور بیانیه مشترکی را علیه چین به دلیل جنایات رژیم این کشور علیه جمعیت اویغور در منطقه سین کیانگ امضا کرده اند.

این بیانیه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به مسائل حقوق بشر می پردازد، امضا شده است.

در این بیانیه آمده است: این تخلفات شامل دستگیری های خودسرانه، کار اجباری، یکسان سازی فرهنگی، مراقبت های سرزده، اقدامات اجباری کنترل جمعیت، جدایی کودکان از خانواده، ناپدید شدن اجباری و حتی شکنجه روانی، جسمی و جنسی است.

فعالان اویغور می گویند ترکستان شرقی، نامی که تبعیدیان اویغور برای سین کیانگ استفاده می کنند، تخلفات مداوم و شدید نظام حاکم بر چین علیه اویغورها و سایر جوامع با اکثریت مسلمان» بایستی به اطلاع همگان برسد.

گروه‌های اویغور از جامعه بین‌المللی خواستند تا با همبستگی در کنار هم بایستند و با نقض نگران‌کننده حقوق بشر که در ترکستان شرقی رخ می‌دهد، مقابله کنند.

روشان عباس، فعال آمریکایی اهل اویغور، گفت: مهم است که استراتژی‌ها و کانال‌های دیپلماتیک مورد استفاده برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی را مجدداً ارزیابی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که اقدامات مشخصی برای رسیدگی به جنایات رخ داده در ترکستان شرقی انجام می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد متأسفانه، محکوم کردن این اقدامات صرفا با بیانیه و به صورت زبانی ، که از چین بخواهد به جنایات خود پایان دهد کافی نیست. ما نیاز به اقدام عملی داریم.

گزارش سازمان ملل در سال گذشته به نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ اشاره کرد که اویغورها و دیگر اقلیت‌های قومی عمدتا مسلمان را هدف قرار داده است ، و صحت این ادعاها مبنی بر اعزام بیش از یک میلیون نفر از اقلیت‌های قومی به مراکز کار اجباری ، که پکن می‌گوید برای آموزش حرفه‌ای هستند را تأیید کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا