اخبارجهان

جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره درگیری‌ها میان حماس و نیروهای اسرائیلی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست شورای امنیت درباره جنگ میان فلسطین و اسرائیل در سخنانی گفت: خوشبختانه بالاخره برخی کمک‌ ها وارد غزه شدند، اما قطره‌ ای در دریایی هستند که مورد نیاز است.

وی هم چنین تاکید کرد که: اوضاع در خاورمیانه رو به وخامت است و جنگ در غزه ممکن است به منطقه گسترش یابد.

همزمان با هجدهمین روز از درگیری ها میان گروههای مقاومت فلسطین و نیروهای اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ و دوم آبان ماه جاری، نشستی را در سطح وزرای خارجه به ریاست دوره ای برزیل برگزار کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نخستین سخنران بود.

گوترش در این نشست هشدار داد: وضعیت خاورمیانه به صورت ساعتی وخیم تر می شود. جنگ در غزه بیداد می کند و خطر گسترش آن در سراسر منطقه وجود دارد. تفرقه و اختلاف جوامع را نابود می کند. تنش یک تهدید است. با این حال، اصل احترام و حمایت از غیرنظامیان باید رعایت شود.

آنتونیو گوترش بدون نام‌آوردن از حماس یا اسرائیل، هم استفاده از غیرنظامی‌ها به عنوان سپر انسانی را محکوم کرد و هم بمباران جنوب غزه را، جایی که توسط اسرائیل برای پناه گرفتن مردم شمال غزه ایمن اعلام شده بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «حفاظت از غیرنظامیان در هر درگیری مسلحانه‌ای اصل اول است. حمایت از غیرنظامیان به معنی استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی نیست. به این معنی نیست که به یک میلیون نفر دستور تخلیه خانه‌هایشان به جنوب را بدهید که نه پناهگاهی هست و نه آب و غذا و دارو و سوختی و بعد آن جنوب را بمباران کنید.»

گوترش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت «حمله هفتم اکتبر در خلاء روی نداده و مردم فلسطین ۵۶ سال است که گرفتار «اشغالی اختناق‌آور» هستند و «می‌بینند که بر زمین‌هایشان شهرک‌سازی می‌شود و گرفتار خشونت می‌شوند،‌ اقتصادشان خفه شده، مردمشان بی‌جا شده‌اند و خانه‌هایشان ویران شده است.»

با این حال وی تاکید کرد «نه رنج مردم فلسطین حمله حماس را توجیه می‌کند و نه حمله منزجز کننده حماس مجازات جمعی مردم فلسطین را.»

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: سوخت ارسالی به غزه چند روز دیگر به اتمام می‌رسد و این به فاجعه‌ای انسانی در این منطقه منجر خواهد شد.

آنتونیو گوترش هم چنین اظهار داشت که کمک‌های بشردوستانه باید بدون هرگونه محدودیت و قید و شرطی وارد غزه شود.

وی در ادامه گفت: هیچ طرفی در یک نزاع مسلحانه فراتر از قانون انسانی بین‌المللی نیست.

گوترش تصریح کرد که ساکنان غزه نیازمند ارسال مداوم کمک‌های بشردوستانه متناسب با نیازهای ضروری‌شان هستند.

لازم به ذکر است که این اظهارات دبیرکل سازمان ملل واکنش تندی از سوی مقام های اسرائیلی در پی داشته است.

بنی گانتز عضو کابینه جنگ اسرائیل و رهبر حزب اردوگاه “ملی” واکنش بسیار تندی به اظهارات آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که گفته حملات حماس بی‌دلیل انجام نگرفته، داشته است.

روزنامه عبری زبان “یسرائیل هیوم” اعلام کرد که بنی گانتز در واکنش به اظهارات گوترش تاکید کرد: روزگاری که دبیرکل سازمان ملل از تروریسم حمایت کند، برای همه دنیا روزگاری سیاه و تاریک خواهد بود و هیچ توجیهی برای کشتار غیرنظامیان وجود ندارد و کسی که در طرف درست تاریخ قرار نگیرد، مجازات خواهد شد و کسی که تروریسم را توجیه کند، شایسته نیست که به اسم جهانیان سخن بگوید.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، نشست برنامه ریزی شده در نیویورک با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را به دلیل اظهارات وی درباره حملات اسرائیل به نوار غزه لغو کرد. سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در اورشلیم لغو این دیدار را تایید کرد. کوهن در ایکس پست نوشت: «من با دبیرکل سازمان ملل ملاقات نخواهم کرد. پس از ۷ اکتبر، دیگر جایی برای مواضع بینابینی وجود ندارد. سازمان فلسطینی اسلامگرا حماس که مسئول این کشتار بود، باید «از روی زمین محو شود».

«گیلعاد اردان» نماینده اسرائیل در سازمان ملل خواستار استعفای فوری «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل از سمتش شده و گفت که وی شایسته رهبری سازمان ملل نیست. 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا