اخبارجهانجهان اسلام

سالروز شهادت بزرگ بانوی خاندان اهل بیت ، عالمه ی محدثه ، حضرت فاطمه معصوم سلام الله علیها

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در تاریخ دهم ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری در ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند.

ایشان که علاوه بر فرزند و خواهر و عمه ی امام معصوم بودن ، عالمه و محدثه بودند ، از شخصیت‌های مورد احترام شیعیان هستند ، و آرامگاه ایشان در شهر مقدس قم سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر است.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 25 سال بعد از تولد امام رضاعلیه السلام دیده به جهان گشود.

در مورد روز تولد ایشان اختلاف وجود دارد ، بنا بر نقلى، اوّل ذى القعده سال 173 هجرى، روز ميلاد حضرت فاطمه معصومه ‏عليها السلام است ، پدر ایشان امام موسى بن جعفرعلیه السلام و مادرشان بانویى پرهیزکار به نام «نجمه» بود.

مهمترین لقب فاطمه دختر امام کاظم علیه السلام «معصومه» می باشد و از روایتی منتسب به امام رضا علیه السلام اخذ شده است که فرمود: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ كَمَنْ‏ زارَنى‏» ، هركس حضرت معصومه(عليها السلام) را در قم زيارت كند گويا مرا زيارت كرده است.

حضرت معصومه سلام الله علیها بعد از پدر، در سال ۱۷۹ تحت کفالت و سرپرستی برادرشان حضرت امام رضا علیه السلام قرار گرفتند و تا سال ۲۰۰ هـجری قمری ، یعنی ۲۱ سال تمام، در کنار برادر بزرگوارشان به مقامات عالی و کمالات علمی و معنوی و اخلاقی دست یافتند.

برخی از مقامات ایشان عبارت است از:

مقام شفاعت: در مقام و منزلت و جایگاه این بانوى بزرگوار نزد اهل بیتعلیهم السلام همین بس كه امام صادق علیه السلام فرمودند: آگاه باشید بهشت هشت درب دارد كه سه درب آن به سوى قم است ، بانویى از فرزندان من در آنجا وفات مى كند كه نامش فاطمه دختر موسى است ، همه شیعیان ما به شفاعت او وارد بهشت مى شوند.

همچنین مقام معنوی ایشان در مرحله اي است كه در فرازي از زيارتنامه معروفشان که توسط امام رضا علیه السلام بیان شده است می خوانیم: (اى فاطمه مرا در بهشت شفاعت كن چرا كه در پيشگاه خدا داراى‏ جايگاه با عظمت هستى).

مقام علمی و حدیثی: حضرت معصومه سلام الله علیها از لحاظ علمی و حدیثی همانند مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها ، «عالمه» و «محدثه» بودند ، و همان گونه كه حضرت زهرا سلام الله عليها با استدلالهاي متين و استوار، حقانيت ولايت حضرت علي عليه السلام را تبيين مي كردند ، حضرت معصومه سلام الله علیها نيز چنين بودند.

همچنین در باب جایگاه علمی حضرت معصومه نقل شده است که روزی عده ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش هایی داشتند که می خواستند از محضر امام کاظم علیه السلام بپرسند و ایشان در سفر بودند ، از این رو فاطمه معصومه سلام الله علیها پاسخ آن پرسش‌ ها را نوشتند ، و به آنان تسلیم نمودند ، آنان از مدینه خارج شده و در بیرون شهر با امام کاظم علیه السلام روبرو شدند ، هنگامی که امام پرسش‌های آنان و پاسخ‌های حضرت معصومهسلام الله علیها را مشاهده کردند ، سه بار فرمودند: «فِدَاهَا أَبُوهَا ، (پدرش به فدایش باد).

حضرت معصومه سلام الله علیها در سال 201 هجرى قمرى به قصد ديدار برادر از مدينه به سوى خراسان حركت كردند ، اما هنگامى كه به ساوه رسيدند ، مسموم و بسترى شدند ، آن حضرت كه از وجود قم و سكونت شيعيان در آن اطلاع داشتند ، به خادم مخصوص خود فرمودند : مرا به قم ببريد.

در رابطه با کیفیت شهادت آن حضرت نقل های مختلفی ذکر شده اما آن چه که مسلم است ، دشمنان اهل بیت ، در غذای حضرت معصومه زهر ریختند و آن بانوی گرامی، مسموم گشته و بستری شدند و طولی نکشید که در قم به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا