اخبارافغانستانپاکستانجهان

افزایش نگرانی‌ها از اخراج اجباری مهاجرین افغانستانی از پاکستان

درحالیکه کمتر از ده روز تا ختم مهلت تعیین شده برای اخراج بیش از یک میلیون مهاجر غیرقانونی از پاکستان باقی مانده، سازمان ملل متحد از پاکستان می خواهد که پناهجویان افغانستان را به صورت اجباری اخراج نکند.
معاون سخنگوی سرمنشی این سازمان گفته که از پاکستان به خاطر پناه دادن به پناهجویان افغانستان تحسین می کنند اما او تاکید کرد که هیچ پناهجو نباید به زور از کشوری اخراج شود.

بسیاری از پناهجویان افغانستان در پاکستان به این باور اند که بنابر تهدید های طالبان نمی توانند دو باره به افغانستان باز گردند. شماری از آنها مقام ها و سربازان پیشین امنیتی، همکاران نهادها و نظامیان بین المللی، فعالان حقوق بشری و خبرنگاران معرفی شده اند.

پیش از سازمان ملل متحد، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا قویاً از پاکستان خواسته بود تا تصمیم در مورد اخراج اجباری پناهجویان افغانستان را لغو کند. دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل هم از پاکستان خواسته اند تا جلو تصمیمش را در مورد اخراج اجباری پناهجویان بگیرد. به باور هر دو نهاد، اخراج اجباری پناهجویان افغانستان مغایر قوانین حقوق بشری است.

به گفته پاکستان، در حال حاضر یک میلیون و ۷۳۰ هزار پناهجوی غیر قانونی افغانستانی در پاکستان زندگی می کنند. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان تخمین می زند که در حال حاضر حدود ۳.۷ میلیون پناهجوی افغان در پاکستان بسر می برند که حدود ۷۰۰ هزار نفرشان پس از حاکمیت دو باره طالبان در اگوست سال ۲۰۲۱، به آن کشور پناه برده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا