اخبارجهانجهان اسلامعراق

چهارم ربیع الثانی سالروز ولادت امام حسن عسکری علیه السلام

چهارم ربیع الثانی ، سالروز ولادت امام حسن عسکری علیه السلام و اول تا هفتم این ماه ، ایام هفته بزرگداشت ولادت آن حضرت می باشد.

امام حسن عسکری علیه السلام ، یازدهمین پیشوای مسلمانان و پدر بزرگوار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشند ، و مرقد ایشان در شهر سامرا واقع شده است.

“امام حسن عسکری علیه‌السلام” در روز چهارم ربیع الثانی سال ۲۳۲ قمرى در مدینه منوره دیده به جهان گشودند .

به همین مناسبت ، اول تا هفتم ربیع الثانی، هفته بزرگداشت ولادت آن حضرت نام گرفته است.

شیعیان در سراسر جهان با برگزاری محافل و مراسم جشن و شادی، هفته ولادت یازدهمین اختر آسمان ولایت را گرامی داشته و به یکدیگر شادباش می گویند.

مجموعه های مربوط به دفتر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی نیز در سراسر جهان سالروز ولادت و هفته بزرگداشت ولادت آن امام بزرگوار را با برپایی مجالس جشن و سرور ، گرامی می دارند.

همچنین اماکن مقدسه و عتبات عالیات در ایران و عراق نیز با برگزاری مراسم ویژه ای میلاد با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را جشن می گیرند.

آستان مقدس امامین عسکریین علیهما السلام در شهر سامرا نیز، با حضور خیل عظیمی از جمعیت شیعیان، طی مراسمی ، میلاد پدر گرامی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را گرامی می دارند.

تولد امام حسن عسکرى علیه‌السلام در مدینه، مقارن با خلافت “متوکل” (دهمین خلیفه سلسله بنی عباس ) بوده ، و هنگامی که امام عسکری علیه السلام در دوران طفولیت به سر می بردند ، متوکل ، پدر ایشان ، امام هادی علیه السلام را به اجبار به شهر سامراء منتقل نمود و لذا آن حضرت از کودکی در سامرا بودند.

آن امام بزرگوار در سامرا تحت مراقبت شدید حکومت بنی عباس قرار داشتند و برای فعالیت‌های خویش با محدودیت روبه‌رو بودند ، امام حسن عسکری از طریق نمایندگان خود و نیز از راه نامه‌نگاری با شیعیان ارتباط داشتند ، عثمان بن سعید، نخستین نایب خاص امام زمان ، از نمایندگان خاص ایشان نیز به شمار می‌رفت.

امام حسن عسکری علیه السلام در ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ قمری، در ۲۸ سالگی در سامرا به شهادت رسیدند و در کنار مرقد پدر بزرگوار خود دفن شدند ، مدفن آن دو امام بزرگوار ، به حرم امامین عسکریین مشهور است و از زیارتگاه‌های شیعیان در عراق به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا