اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

تاکید سه نهاد بین‌المللی حقوق بشر بر حل فوری مسئله افغانستان

همزمان با افزایش حملات تروریستی علیه شیعیان هزاره و وقوع حوادث مرگبار طبیعی در افغانستان، سه نهاد بین‌المللی حقوق بشری خواستار راه حلی فوری برای مسئله افغانستان شدند.

بنیاد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی، سازمان دیدبان حقوق شیعیان و سازمان جهانی نفی خشونت، طی بیانیه‌ای مشترک، حملات علیه شیعیان و هزاره‌ها را محکوم کرده و خواهان رسیدگی فوری به قربانیان و آسیب دیدگان زمین‌لرزه مرگبار اخیر در غرب افغانستان شده اند.

افغانستان؛ کشوری که جنگ، نا امنی و تغییرات اقلیمی سال‌هاست از مردمان آن قربانی می‌گیرد. در دو سال اخیر اما با سلطه گروه طالبان در این کشور، رنج و مشقت مردم افغانستان به ویژه شیعیان و هزاره‌ها چند برابر شده است.

گروه تندروى سنی داعش هم، در مقابل چشم جهانیان، هرازگاهی با هدف قرار دادن شیعیان و هزاره‌ها سیل خون به پا می‌کنند.

با این حال؛ تحولات اخیر و افزایش حملات تروریستی به ویژه علیه شیعیان هزاره در افغانستان، واکنش تند نهادهای جهانی حامی حقوق بشر و مسلمانان را بر انگیخته است.

روز سه‌شنبه 25 مهر، بنیاد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی، سازمان دیدبان حقوق شیعیان و سازمان جهانی نفی خشونت، در بیانیه‌ای مشترک، افزایش حملات تروریستی و هدف قرار دادن نمازگزاران و شیعیان هزاره‌ در مسجد امام زمان عجل الله فرجه الشريف در استان بغلان افغانستان را به شدت محکوم کردند.

این نهادهای جهانی همچنین افزایش قربانیان و آسیب دیدگان زمین‌لرزه اخیر در استان هرات افغانستان را نگران کننده خوانده و خواهان رسیدگی فوری به آنان شده اند.

این سازمان‌ها از مقامات مذهبی، نهادهای رسمی بین‌المللی، جامعه مدنی و همه سازمان‌های بشردوستانه می‌خواهند که فوراً ابتکار عمل را برای دراز کردن دست یاری و حمایت و ارسال کمک به آسیب ‌دیدگان از زلزله اخیر هرات به دست گیرند.

بنیاد جهانی آیت الله العظمی سید صادق شیرازی، سازمان دیدبان حقوق شیعیان و سازمان جهانی نفی خشونت همچنین در بیانیه مشترک تأکید کردند: ما انسانیت را به عنوان یک ارزش عالی برای همه بشریت می‌دانیم که تبعیض و تمایز را نمی‌پذیرد، با توجه به فرموده جاودانه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام در برخورد با انسان‌ها: … آنها دو نوع هستند: یا برادر دینی شما هستند یا در خلقت با شما برابرند.»

بیانیه مشترک این سه نهاد جهانی حامی حقوق بشر، از افزایش فشار و خشونت علیه شیعیان و هزاره‌های افغانستان نگرانی کرده و خواستار راه حلی فوری برای مسئله افغانستان شدند که حقوق همه مردم افغانستان به ویژه شیعیان این کشور را تضمین کند.

این سه نهاد بر تعهد خود به رسالت بشردوستانه، دینی و اخلاقی در قبال همه مسلمانان به ویژه شیعیان و هزاره‌های افغانستان که سال‌هاست مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند، تاکید کرده اند.

این سازمان‌ها همچنین گفته که حمله تروریستی اخیر در مسجد امام زمان عجل الله تعالی فرجه در استان بغلان در امتداد یک سلسله حملاتی است که با تسلط گروه طالبان، علیه شیعیان و هزاره‌ها تشدید یافته است.

بیانیه به نقل از منابع معتبر جهانی خاطر نشان کرده که بیش از 700 غیرنظامی شیعیان هزاره در نتیجه حملات هدفمند و تروریستی طی دو سال اخیر کشته و زخمی شده اند.

علاوه بر این، حدود دو میلیون تن از شیعیان و هزاره‌ها به دلیل فشار و ظلم طالبان یا کشور را ترک کرده و یا هم مجبور به کوچ اجباری شده اند.

این سه نهاد از بازیگران مهم جهانی خواسته که برای یافتن راه حل عادلانه و تضمین حقوق همه مردم افغانستان به ویژه شیعیان این کشور، نقش فعال خود را ایفا کنند.

نگذارند وضعیت بدتر شود، زیرا با وخامت اوضاع بشری در افغانستان، صلح و امنیت بین‌المللی نیز با تهدید مواجه خواهد شد. این نهادها هشدار داده که هرگونه تاخیر یا تعلل در این زمینه، ممکن است بحران جهانی ایجاد کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا