اخبارجهانعراق

گسترش خط ریلی عراق در تمامی استان های این کشور، قدم بزرگی در تسهیل حمل و نقل زائران امام حسین علیه السلام

 پروژه توسعه و گسترش راه ها ، گام مهمی است که توسط دولت عراق برای نوسازی و احداث جاده های جدید میان استان های سراسر کشور و توسعه خط ریلی عراق ، برداشته شده است.

این پروژه ، علاوه بر اتقاء عراق به سمت پیشرفت و آبادانی و بالا رفتن توان اقتصادی کشور ، در زمینه ی حمل و نقل مطلوب زائران حضرت سیدالشهدا و تسهیل در زیارت آنان نیز ، قدم موثری محسوب می شود.

وزارت ترابری عراق از افتتاح قریب الوقوع خط آهنی که سه شهر را به هم متصل می کند، خبر می دهد.

در پی اعلام این خبر ، شرکت عمومی راه آهن عراق نیز از افتتاح قریب الوقوع خط آهنی که سه شهر را به هم متصل می کند، خبر داد.

این شرکت خاطر نشان کرد که پروژه توسعه و گسترش راه ها، اقتصاد عراق را به سطوح بالاتری سوق خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه ، یونس کعبی مدیر کل شرکت  عمومی راه آهن عراق در بیانیه ای گفت: شرکت راه‌آهن عراق پروژه‌های بلندپروازانه و گسترده‌ای دارد که شامل تمام استان‌های عراق می‌شود، که از جمله ی آن ها می توان به پروژه ی خط آهن محمودیه- مسیّب برای خدمت رسانی به زائران اشاره کرد ، علاوه بر آن پروژه ی خط قطار بغداد-فلوجه ، و بیجی-حدیثه-القائم که به زودی افتتاح خواهد شد ، از دیگر پروژه های در دست اقدام می باشد که برای خدمت رسانی و تسهیل رفت و آمد زائران حضرت سیدالشهدا علیه السلام گام بسیار مثبتی است.

الکعبی در ادامه افزود: همچنین خطوط جدیدی در دست احداث وجود دارد که سیلوهای غلات وزارت بازرگانی ، از جمله: سیلوی دیوانیه، سیلوی حله و سیلوی شرقاط در موصل، یعنی سه شهر را تغذیه می کند، و افزون بر آن ، چند پروژه ی دیگر نیز در دست احداث است.

مدیر کل شرکت عمومی راه آهن عراق در مورد پروژه  توسعه و گسترش راه ها گفت: این پروژه بزرگترین و عظیم ترین پروژه در عراق است و فعالیت بر روی آن در حال انجام است، ما هم اکنون در مرحله طراحی این پروژه هستیم و شرکت هایی نیز برای تجزیه و تحلیل خاک در طول مسیر پروژه ، در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه مکمل پروژه ی بزرگ فائو است ، و این وزارتخانه با همه کشورهای حامی این پروژه جلسات فنی دارد ، و با راه اندازی آن ، تحول بزرگی در اقتصاد عراق ایجاد ، شریان اصلی اقتصاد کشور ، دچار تغییرات گسترده ی مثبتی شده و به سمت پیشرفت و آبادانی، گام های بلندی برخواهیم داشت.

  الکعبی با تاکید بر اینکه همه ی کشورهایی که در کنفرانس توسعه و حمایت از عراق شرکت کردند ، این پروژه را پشتیبانی می نمایند ، افزود : شرکت‌هایی از سوی کشورهای یاد شده برای مشارکت در این پروژه حضور داشته و آماده فعالیت روی این پروژه هستند.

لازم به یادآوری است که چندی پیش ، عملیات اجرایی راه آهن شلمچه – بصره در نقطه ی صفر مرزی ایران و عراق آغاز شد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه گفت: این پروژه یک تکیه‌گاه مهم در جهت تقویت زیرساخت های اقتصاد عراق و رشد اقتصاد ملی کشور ما است.

وی هم چنین در این مراسم گفت : این پروژه از سال‌ها پیش مورد بحث و گفتگو میان دو طرف بوده و توافق های اولیه آن در سال ۲۰۲۱ بین عراق و ایران صورت گرفته است.

نخست‌وزیر عراق هم چنین بر اهمیت پروژه راه‌آهن در انتقال مسافران و زائران به عتبات عالیات تاکید کرد و گفت : قرار است این خط آهن به استان های نجف و کربلا متصل شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا