اخبارجهانجهان اسلام

غزّه در خون و آتش و محاصره ، رویترز از توافق سه جانبه اسرائیل، مصر و آمریکا برای آتش بس موقت خبر داد

در پی محاصره اسرائیل، آب آشامیدنی و سایر منابع حیاتی در داخل غزه رو به کاهش است.

نوار غزه در روزهای اخیر و با اعمال محاصره کامل آن توسط اسرائیل با یک «بحران انسانی»، کمبود آب، برق، غذا، سوخت و دارو مواجه است.

گذرگاه «رفح» بین غزه و مصر، تنها گذرگاه باقی مانده برای تدارکات، در طول هفته گذشته بسته بود ، و محموله‌های تدارکات بشردوستانه حیاتی برای مردم غزه در سمت مصری این گذرگاه مرزی انباشته شده است.

اما اکنون ، خبرگزاری رویترز در خبری از توافق مصر، اسرائیل و آمریکا در مورد «آتش‌بس موقت» در جنوب غزه برای بازگشایی موقت گذرگاه «رفح» خبر داده است.

در حالی که درگیری اسرائیل و حماس بحران غزه را عمیق تر می کند، سازمان ملل هشدار داد خاورمیانه در آستانه پرتگاهی خطرناک قرار گرفته است.

بنا بر گزارش ها، هزاران نفر از هر دو طرف کشته شده اند و صدها هزار نفر مجبور به فرار شده اند زیرا وضعیت در نوار غزه به سرعت و پس از هشدار اسرائیل در مورد حمله قریب الوقوع بدتر شده است.

آنتونیو گوترش در بیانیه ای گفت: در این لحظه ی دراماتیک، در حالی که ما در آستانه پرتگاه در خاورمیانه هستیم، وظیفه من به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد است که دو درخواست قوی بشردوستانه از هر دو طرف داشته باشم.

درخواست او از حماس این است که بلافاصله گروگان ها را بدون قید و شرط آزاد کند ، و اسرائیل باید به غیرنظامیان غزه دسترسی سریع و بدون مانع به کمک های بشردوستانه بدهد.

درخواست مشابهی از سوی برخی دیگر از چهره های بین المللی نظیر فیلیپ لازارینی، کمیسر عمومی آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد مطرح شد.

رئیس آژانس سازمان ملل که با آوارگان فلسطینی سروکار دارد، در گفتگو با خبرنگاران در اورشلیم شرقی، هشدار داد که همکارانش در غزه دیگر قادر به ارائه کمک‌های بشردوستانه نیستند.

وی افزود : هیچ غذا یا دارویی وجود ندارد ، هزاران نفر از جمله کودکان و زنان کشته شده اند ، در واقع غزه در حال خفه شدن است و به نظر می رسد که جهان در حال حاضر انسانیت خود را از دست داده است.

رئیس آژانس سازمان ملل هم چنین تاکید کرد : دست‌کم یک میلیون نفر تنها در یک هفته مجبور به ترک خانه‌های خود شدند و رودخانه‌ای از مردم همچنان به سمت جنوب جریان دارد.

یونیفیل ، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان هم با اعلام این که تبادل آتش شدید در چندین منطقه در امتداد خط آبی بین خاک لبنان و اسرائیل ادامه داشته است ، از سازمان بهداشت جهانی خواست تا ظرفیت خود را برای دسترسی فوری به مراقبت های پزشکیِ نجات دهنده برای غیرنظامیان در آن منطقه افزایش دهد.

در بیانیه ای هم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل توضیح داد که سیستم بهداشت لبنان به دلیل بحران اقتصادی مداوم، انفجار بندر بیروت در سال 2020 و بار اضافی بحران پناهندگان سوری ، فلج شده است.

در خلال این رخدادها اما خبرگزاری رویتر به نقل از دو منبع امنیتی مصر گزارش داده که توافق مصر، اسرائیل و آمریکا در مورد «آتش‌بس موقت» در جنوب غزه به اجرا در خواهد آمد.

همزمان شبکه الجزیره به نقل از رسانه‌های دولتی غزه اعلام کرد که طرف فلسطینی در نوار غزه هنوز از مقامات مصری در مورد بازگشایی گذرگاه رفح تاییدیه‌ای دریافت نکرده است.

ساعاتی پیش، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حساب «ایکس» نوشت که ایالات متحده «فعالانه» برای اطمینان از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه تلاش می‌کند.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که از هرگونه آتش بس در جنوب غزه بی اطلاع است. او گفت «توافقی برای آتش‌بس وجود ندارد که من از آن مطلع باشم. گزارش ها را می‌بینم. اما چیزی برای تایید کردن وجود ندارد.»

ساعتی پس از انتشار گزارش‌ خبرگزاری رویترز مبنی بر توافق سه‌جانبه اسرائیل و آمریکا و مصر، مبنی بر «آتش‌بس در جنوب غزه» حماس هم گفته بود این گروه هیچ اطلاعاتی در مورد توافق آتش‌بس در جنوب غزه ندارند.

هدف از این توافق ورود کمک‌های بشردوستانه و خروج شهروندان خارجی بود.

محمود عباس رئيس تشکیلات فلسطینی می‌گوید حماس مردم فلسطین را نمایندگی نمی کند.

عباس در گفتگوی تلفنی با نیکلاس مادور رئيس جمهوری ونزوئلا گفت اقدامات و سیاست‌های حماس مردم فلسطین را نمایندگی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری وفا ، محمود عباس کشته شدن غیرنظامیان از هر دو طرف را محکوم کرده و خواستار آزادی غیرنظامیان زندانیان و بازداشتی‌های هر دو طرف شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا