آسیاآمریکااخباراروپاجهان

شانزدهم اکتبر .. روز جهانی غذا

شانزدهم اکتبر، روز جهانی غذا است. این روز در سال ۱۹۴۵ میلادی تعیین شده است و هر سال نیز شعار مخصوصی برای همان سال تعیین می گردد.

روز جهانی غذا، سالروزی مقارن شانزدهم اکتبر است که به افتخار تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ میلادی نامگذاری شده و در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

این روز توسط بسیاری از سازمان های مرتبط با امنیت غذایی، از جمله برنامه جهانی غذا و صندوق بین المللی توسعه کشاورزی نیز جشن گرفته می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ میلادی، سازمان FAO با توجه به شرایط روز دنیا شعار این روز را ” leave NO ONE behind غذا برای همه، هیچ کسی نباید فراموش شود ” نامگذاری کرد.

طبق بیانیه فائو، سال 2022 ما را با یک بیماری همه گیر، تغییر اقلیم، افزایش قیمت ها و تنش های بین المللی احاطه کرده است که بر امنیت غذایی جهانی تاثیر می گذارد.

ما باید دنیایی پایدار بسازیم که در آن همه و در همه جا به طور منظم به غذای مغذی و کافی دسترسی داشته باشند.

افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در جهان، کشورها را به سمت بحران آسیب پذیری سوق داده است.

در واقع میلیون ها نفر در سراسر جهان توانایی پرداخت هزینه ی یک رژیم غذایی سالم را ندارند و این امر آنها را در معرض خطر بالای ناامنی غذایی و سوء تغذیه قرار می دهد. اما پایان دادن به گرسنگی فقط از طریق عرضه ی مواد غذایی نیست.

در سراسر جهان، بیش از 80 % از افراد با فقر شدید در مناطق روستایی زندگی می کنند و بسیاری برای زندگی خود به کشاورزی و منابع طبیعی متکی هستند.

آنها معمولا بیشترین آسیب را از بلایای طبیعی و ساخته ی دست بشر می بینند و به دلایل متعدد در حاشیه قرار می گیرند.

اما شعار روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۴ میلادی کشاورزی خانوادگی است: «تغذیه جهانی، مراقبت از زمین» بود.

لازم به ذکر است، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به تغذیه قحطی و کمبود مواد غذایی لازم برای سوخت و ساز بدن است.

با این وجود، سوءتغذیه در همهٔ کشورهای جهان با نمودهای گوناگون چون چاقی، بدخوری یا کم‌خوری دیده می‌شود.
بر پایه آمار سازمان بهداشت جهانی، سوءتغذیه بزرگ‌ترین عامل مرگ و میر کودکان است.

کمبود غذا غالباً به دلیل کمبود غذای با کیفیت بالا است که برای خوردن در دسترس است. این اغلب مربوط به قیمت بالای غذا و فقر است. کمبود شیردهی ممکن است منجر به سوءتغذیه شود.

بیماری‌های عفونی مانند ورم معده و روده، ذات الریه، مالاریا و سرخک که نیازهای غذایی را افزایش می‌دهند نیز می‌توانند باعث سوءتغذیه شوند.

سوءتغذیه دو نوع اصلی دارد: سوءتغذیه با انرژی پروتئین و کمبود رژیم. 

کمبود مواد مغذی رایج شامل کمبود آهن، ید و ویتامین A است. کمبودها ممکن است در دوران بارداری شایع شود، به دلیل افزایش نیاز بدن به مواد مغذی.

در بعضی از کشورهای در حال توسعه، تغذیه بیش از حد به شکل چاقی در همان جوامع شروع به کمبود تغذیه می‌کند. این به این دلیل است که غذایی که اغلب در دسترس است سالم نیست.

امید است مجموعه اقدامات انجام یافته گامی باشد جهت ارتقای دانش تغذیه در جامعه.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا